Tolkuton itärata
Itärataa valmisteleva osakeyhtiö kertoo verkkosivuillaan, että itärata on tolkun rata. Sitä se ei ole, se on tolkuton.
Jo nimi johtaa harhaan. Suunniteltu rata Tikkurilasta Porvoon kautta Kouvolaan ei auta itäistä Suomea juuri lainkaan. Se hyödyttää lähinnä Porvoon ja Helsingin väliä kulkevia työmatkalaisia. Matka-ajat Savon ja Karjalan kaupunkeihin lyhenisivät vain muutamia minuutteja, ja tätäkin muutosta pitäisi odottaa vuosikymmeniä.
Jos todella halutaan auttaa Itä-Suomea ja sen elinkeinoelämää, on keskityttävä parantamaan Savon ja Karjalan ratoja eli ratavälejä Kouvola-Kontiomäki ja Kouvola-Joensuu-Kontiomäki ja niihin kiinteästi liittyvää poikittaisrataa Kontiomäeltä Ouluun.
Nämä radat ovat todellisia itäratoja. Niiden ongelmakohtien korjaamisella saavutetaan helposti suuremmat hyödyt kuin uusien ratojen rakentamisella. Kyseeseen tulevat esimerkiksi tasoristeyksien poistot ja ratavälin Joensuu-Kontiomäki sähköistäminen. Kontiomäki-Oulu-radan nopeuttaminen toisi tehokkuutta kalustonkiertoon.
Nopeammat ja paremmat oikeat itäradat palvelisivat sekä teollisuutta että itäiseen Suomeen matkaavia ihmisiä. Lisäämällä kohtauspaikkoja voitaisiin poistaa sekin rataliikenteen häpeäpilkku, että kaikki junat pyyhältävät Haukivuoren vilkkaan taajaman ohi pysähtymättä.
Raimo Julkunen
VR:n eläkeläinen
Pieksämäki
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/