Tallinnan tunnelissa oltava päivittäinen henkilöliikenne mukana
Haluaako Suomi olla tulevaisuudessa logistiikan ja liikkumisen solmukohta, vai saari ja pussinperä?
Jos vastaus on kyllä, niin tarvitsemme Tallinnan tunnelin ja Jäämerenradan.
Tallinnan tunneli tulee nähdä jo suunnitteluvaiheessa kaksi kaupunkia yhdeksi yhdistävänä päivittäisen liikkumisen ratkaisuna.
Viimeksi esillä olleissa suunnitelmissa Tallinnan ja Helsingin välinen lähijunaliikenne on jäänyt toissijaiseksi.
Jos tunnelia suunnitellaan vain kauko- ja tavaraliikennettä varten, tulee tunnelista liian kallis, mikä kaataa koko hankkeen.
Ennakoitavissa olevan liikenteen perustella tunnelin tärkein merkitys on liittää Suomi Manner-Eurooppaan ja mahdollistaa päivittäinen työmatkailu Helsingin ja Tallinnan välillä.
Oikein tehdyn tunnelin kautta Tallinna ja Helsinki ovat ajallisesti yhtä lähellä toisiaan kuin Helsinki on Karjaata, Riihimäkeä ja Porvoota. Tunnelihankkeessa pitää luoda todellinen ”kaksoiskaupunkivaikutus”.
Tällä hetkellä Suomessa toteutetaan erittäin hyvää liikenneväylien korjausohjelmaa. Samoin laajakaistaväylien määrä lisääntyy.
Sen sijaan liikennehankkeiden kehittämisrahat ovat jatkuvasti ongelma. Nykyisellä kehysbudjetointitavalla Suomella ei ole mitään mahdollisuuksia rahoittaa Tallinnan tunnelia. On aivan selvä, että rahoitustapaa on uudistettava.
Talouden, elinvoiman ja asumisen kannalta Tallinnan tunneli on tärkeä. Uskon, että ratkaisuja voidaan löytää veronmaksajien taakkaa kasvattamatta. EU:n rahoitusta ei pidä jättää hyödyntämättä omien budjetointiongelmiemme vuoksi.
Keskustan tulee tehdä kaikkensa edistääkseen Tallinnan tunnelin ja Jäämeren ratahankkeen toteutumista koko Suomen hyväksi.
Ville-Veikko Rantamaula
Puoluevaltuutettu ja puoluehallituksen jäsen
Puheenjohtaja, Helsingin Keskusta