Suomi tarvitsee sataman Jäämereltä
Suomi tarvitsee sataman Jäämereltä. Asiaa pitää katsoa vuosikymmenten aikajänteellä ja aloittaa keskustelu asiasta nyt.
Jäämeren sulamista ei valitettavasti voida pysäyttää. Ennusteiden mukaan liikennöinti Pohjoisnavankin kautta tulee mahdolliseksi lähivuosikymmeninä.
Suomen väkiluku kasvaa samanaikaisesti ilmastonmuutoksen aiheuttaman siirtolaisuuden myötä.
Pohjois-Suomen ja pohjoisimman Euroopan merkitys kasvaa oleellisesti. Rantavaltiona Suomen ääni kuuluisi paremmin arktisissa kysymyksissä.
Jättäytyminen Norjan pohjoisten satamien varaan olisi virhe.
Turvallisuuspoliittinen tilanne Euroopassa on kiristynyt. Venäjä on ilmeisesti valmis kynsin hampain pitämään kiinni todellisesta tai kuvitellusta ydinalueestaan.
Tähän ydinalueeseen kuuluvat Venäjän käsityksen mukaan arvattavasti Kiovan Venäjä ja Valko-Venäjä.
Itämerelle Venäjä tuskin tuo laajamittaista sotaa, koska se vaarantaisi Kaliningradin aseman sillanpääasemana ja Pietarin lukkona.
Jos potentiaalinen jäämerensatama noudattelisi ainakin osittain Petsamon rajalinjauksia, sataman maayhteys Norjan rajaa pitkin saattaisi puskurivyöhykkeenä parantaa Venäjän turvallisuutta Naton suhteen.
Satamaan liittyvä talousvyöhyke merellä jäisi niin ohueksi, että sillä ei olisi taloudellista merkitystä Suomelle eikä Venäjälle. Jännitys Jäämerellä voisi kuitenkin lientyä.
Suomella ei ole avoimia rajakysymyksiä Venäjän kanssa. Nykyinen itäraja noudattelee pitkälti Pietari Suuren rajaa.
Sekä keisarillinen Venäjä että Neuvostoliitto ovat kuitenkin tunnustaneet Suomen oikeuden aluehyvitykseen koskien Siestarjoen asetehtaan tonttia vuodelta 1864.
Mahtaakohan Putin olla tietoinen tästä sopimuksesta?
Olisiko Suomi valmis ottamaan jalan pois Nato-oven välistä, jos saisimme maamme tulevaisuudelle tärkeän satamapaikan Jäämereltä?
Pekka Sundberg