Polttomoottoriautojen täyskiellolla taloudellisia vaikutuksia
EU:n on alkanut sanella uusia vihreään siirtymään liittyviä direktiivejä siihen malliin, että monet talouden asiantuntijat alkavat olla huolissaan. Yksi tällainen, polttomoottoriautojen myynnin kielto vuoteen 2035 mennessä, pakottaa erityisesti eurooppalaiset auton valmistajat sopeuttamaan tuotantonsa uuteen tilanteeseen ja voi näkyä niiden kannattavuuden ja talouden heilahteluina. Se tulee näkymään jopa globaalissa liiketoiminnassa.
Ei ole sanottua, että muu maailma tulee seuraamaan EU:n mallia tai ainakaan samassa aikataulussa. Tämä luo kahdet erilliset tuotantomarkkinat, joka näkyy myös autonosia valmistavan teollisuuden erilaistumisena eri puolilla maailmaa. Sillä voi olla negatiivisia vaikutuksia maailman laajuisiin toimitusketjuihin.
Erityisesti kehittyvien markkinoiden taloudet eivät tule olemaan vuosikymmeniin kykeneviä korvaamaan nykyistä autokantaa sähköautoihin – se on taloudellisesti ja käytännössä mahdotonta.
Jo pelkästään sähköautojen latausjärjestelmien rakentaminen muutenkin niiden puutteellisen infran lisäksi tulee olemaan valtava taloudellinen ponnistus niiden nykyisellä talouskehityksellä. Sähkön riittävä ja edullinen saatavuus tulee olemaan näiden maiden pysyvä ongelma. Myös autojen varaosa- ja huoltojärjestelmien muuttaminen tulee olemaan jopa EU:ssa rahakasta puuhaa niin yksityisille kuin julkisille tahoille.
Myös autojen jälkimarkkinoista uhkaa tulla kahdenkerroksen väkeä, kun samaan aikaan pitää poistaa liikenteestä ja romuttaa vanhoja ja jopa vähän käytettyjä polttomoottoriautoja. Ilmiö alkaa näkyä lähivuosina autokaupassa siten, että uhan alla olevat autot joudutaan myymään pilkkahintaan. Yhtenä vaihtoehtona on niiden polkumyynti Afrikan ja Etelä-Amerikan takamaille.
Sähköautojen hinnat ovat edelleen korkeat, joka on alkanut huolestuttaa suurimpia autonvalmistajia. Niiden käyttöön siirtyminen edellyttää paitsi polttomoottoriautoja edullisempaa hintaa, vähintään samaa käyttövarmuutta ja käyttöikää. Myös eräiden sähköautojen, kuten Teslan, markkinointi- ja huoltojärjestelmät poikkeavat aikaisemmin käytössä olleista. Teslan myynti tapahtuu suoraan ostajille, jonka yhteydessä ostaja sitoutetaan samalla yhtiön omaan varaosa- ja huoltojärjestelmään, joka toimii yhtiön omalla algoritmiohjelmalla. Mikäli sama käytäntö yleistyy muidenkin arvoautojen markkinoinnissa, on se pois nykyisistä jälleenmyyntiverkostoista.
EU:n tempoileva päätöksenteko näkyy myös suhtautumisena kaasu-, vety- ja biopolttoaineilla kulkeviin autoihin. Tässä vaiheessa ei ole järkevää perustaa eurooppalaista autoilua pelkkien sähköautojen varaan. Uusien teknologioiden kehittämiseen tulisi suhtautua kannustavasti ja suunnata niiden kehittelyyn rahoitusta.
Euroopan sähkömarkkinat ovat jo nyt kriisissä eikä tulevaisuus näytä yhtään valoisammalta. Samaan aikaan kasvatamme mitä erilaisimmilla sähköisillä kulkupeleillä sähkölaskuamme. Tämä ei koske pelkästään liikkumista vaan ylimalkaan kaikkea arkista käyttöteknologiaa. Se vaatii sähköä. Olemmeko ajamassa itsemme liialliseen riippuvuuteen sähköstä. Se voi olla turvallisuusriski sekä yhteiskunnalle, että ihmispoloiselle. Eikä kukaan ole vuosiin puhunut sähkön kulutuksen säätelystä tai kulutuksen vähentämisestä. Tarvitaanko siihenkin sähköistä shokkihoitoa?
Paavo Kajander
Pori