Politiikassa tarvitaan jälkimarkkinointia ja tunnetaitoja
Puolueista on tullut vaaliorganisaatioita. Kun yksistä vaaleista on selviydytty, seuraavat ovat kulman takana. Vaikka en tunne kaikkien puolueiden toimintatapoja, olen varma, että ehdokkaiden hankkiminen, vaaliteemojen hiominen ja itse vaalit – ja niiden voittaminen – ovat keskeisiä.
Kun h-hetki on ohi, ja jos huonosti käy, johto vetäytyy nuolemaan haavojaan ja analysoimaan tilannetta. Itsensä likoon laittaneet mutta tavoiteltua paikkaa saavuttamattomat ehdokkaat jäävät kuin nallit kalliolle.
Pahimmassa tapauksessa puoluekoneisto sivuuttaa rannalle jääneiden pettymyksen, tunnemyrskyn ja sen realiteetin, että monet ovat joutuneet laittamaan kisaan paljon omia rahojaan. Tunnetaidot puuttuvat ehdokkaita rekrytoivilta usein.
Vielä haavojaan nuolevaa ja käytännön pulmien, esimerkiksi taloudellista selviytymistään pohtivaa rannalle jäänyttä ehdokasta saatetaan olla kärkkymässä ehdolle jo niihin kulman takana oleviin vaaleihin. Saattaa käydä niin, että ehdokas unohdetaan täysin ja muistetaan sitten, kun listat on saatava täyteen.
Eurovaalit ovat poikkeuksellisen haasteellinen kamppailu jokaiselle ehdokkaalle, jolla ei ole valtakunnallista tunnettuutta.
Listojen täytteeksi uhrautuminen on sankaruutta, jota ei keneltäkään voi vaatia varsinkaan, jos kampanja on rahoitettava lähes täysin yksin. Yhdessä toimimisen illuusio saattaa haihtua ilmaan saman tien, kun nimi ehdokassitoumukseen on saatu.
Politiikkaan ja puolueisiin kohdistuu niin paljon epäluottamusta, ja demokratia on sellaisessa kriisissä, että jokaisen demokratian soturiksi asettuneen pitäisi olla puolueille kultaakin kalliimpi.
Hyvin hoidettu negatiivinen palaute on parasta pr:ää. Huolella räätälöity jälkimarkkinointi, ehdokkaana olleiden kokemusten kerääminen ja henkilökohtainen kuuleminen vaalien jälkeen kohentavat luottamuspääomaa.
Kaupallista terminologiaa käyttääkseni varsinkin uudet ehdokkaat ovat puolueelle asiakkaita, joiden mielikuva puolueesta ei koostu vain sen ohjelmasta vaan paljolti kokonaisvaltaisesta asiakaskokemuksesta.
Miten minut otettiin vastaan? Miten tavoitteisiini suhtauduttiin? Miten minut kohdattiin, jos en tullut valituksi?
Kunnallis- ja aluevaalit ovat kirjaimellisesti nurkan takana, ja ehdokashankinta on jokaisen aktiivin työlistalla lähikuukausina. Lisäksi ehdokaskoulutus on käynnistymässä. Se, että jokainen edellisissä vaaleissa ehdolla ollut lähtee automaattisesti ehdolle, ei ole itsestään selvyys.
Nyt on aika harjoitella taitoja, joita tarvitaan vaalien jälkeen luottamuksen ja asiakasuskollisuuden ylläpitämiseksi eli kykyä kuunnella, käsitellä pettymyksiä, kohdata tunnemyrskyjä ja vastaanottaa palautetta. Ja mikä tärkeintä: käyttää hyväksi tietoa, jota palautteesta irtoaa.
Päivi Mononen-Mikkilä
puheenjohtaja
Suomen Keskustanaiset ry
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/