Monttu paikattava budjettiriihessä!
Valtiovarainministeriön ensi vuoden perusväylänpidon budjettiesityksessä on 400 miljoonan euron ammottava monttu.
Esitimme parlamentaarisessa liikenneverkkotyöryhmässä yksimielisesti tie- ja rataverkon korjausvelan vähentämiseksi vähintään 300 miljoonan euron vuosittaista lisärahoitusta – nyt tätä ei ole huomioitu talousarvion valmistelussa. Monttu on paikattava hallituksen budjettiriihessä!
Kuluva eduskuntavaalikausi on ollut infran kohentamisen osalta myönteinen, mikä on näkynyt teiden ja ratojen peruskorjauksessa, päällystämisessä, yksityisteiden avustuksissa sekä siltojen ja liikenneturvallisuutta parantavien hankkeiden rakentamisessa. Juha Sipilän (kesk.) hallituskauden lisäpanostus perusväylänpidon rahoitukseen on ollut yhteensä liki miljardi euroa.
Kun väyläverkoston 2,5 miljardin euron korjausvelka lisääntyy vuosittain sadan miljoonan euron verran, on väylästöä kunnostettava seuraavien vaalikausien ajan liikenneverkkotyöryhmän esityksen mukaisesti, jotta tiet ja radat saadaan kuntoon.
Nyt liikenteeltä kerätään vuosittain noin kahdeksan miljardia euroa ja sinne palautuu vain neljännes!
Suomen väyläinvestointitarpeet ovat seuraavan 12 vuoden aikana reilusti enemmän kuin nykyiset valtion 55 miljardin euron vuosimenot yhteensä. Koska monet kehittämishankkeet toteutuvat vain uusien rahoitusmuotojen myötä, on väylärahoituksen uudistus saatava vihdoinkin aikaan heti ensi vaalikauden alussa. Onneksi lisärahoituksen pää on saatu auki hankekohtaisten yhtiöiden avulla.
Markku Rossi
Kansanedustaja (kesk.)
Kuopio