Miksi Yle ei kehitä koulutelevisiota?
Ehdotin Oulun ja Lapin piirien kansanedustajille, jotta eduskunta laatisi poikkeuslain, jolla velvoitetaan Yle järjestämään koulutelevisio. Ylelle olen lähettänyt toivomukseni satoja kerttoja, mutta siellä ei tunnuta ymmärrettävän matematiikan merkitystä.
Pari kansanedustajaa otti kopin ja toinen heistä kertoi ehdottaneensa Kuntaliitolle yhteistyötä Ylen kanssa. Myös toinen kansanedustaja kertoi ehdottaneensa ohjelmaa Ylelle. Yle oli luvannut miettiä asiaa.
Nyt eriarvoistetaan perheitä sen mukaan, miten lapset pääsevät lähiopetukseen ja kuinka hyvin lasten vanhemmat pystyvät auttamaan kotitehtävissä.
Olen varma, että lasten vanhemmissa on sellaisia, jotka eivät osaa tai välitä opettaa edes alakoulun matematiikkaa. Jos Yle suostuisi tekemään matematiikkaohjelmia, katsojat kertaisivat ja auttaisivat kotona olevia koululaisia.
Alakoululaisten opetuksesta huolestuneita on enemmältä. Facebookista löytyi tällainen pohdinta:
”Jos kyläkoulussa olisi vain kaksi opettajaa, miten voitaisiin taata tässä koronatilanteessa lapsille laadukas opetus, tai ylipäätään opetus, jos yksi ope opettaa vaikkapa luokkia 1-2 ja toinen luokkaa 3. Kuka opettaisi etänä 4-6 -luokkalaisia jotka ovat kotona?
Ihmettelen kovasti, miten etäopetus onnistuu edes nykyisellä kolmella opettajallakaan, kun jokaisella luokalla on omat opetussuunnitelmat. Kyllä open pitää olla melkoinen taituri, jos voi saman oppitunnin aikana opettaa etänä ainakin kolmea eri tasoa. Voihan se olla niinkin, että en ole kärryillä nykyisistä opetusmenetelmistä.”
Ne, jotka opettavat peruskoulun jälkeisissä oppilaitoksissa tietävät, että jopa arkielämässä tarpeellista matematiikkaa hallitaan usein huonosti.
Eikö Ylelle voisi kehittää koulutelevisiota jo siitäkin syystä, että tulevaisuudessa tarvitaan lisää hoitajia?
Kaverini toteamus:
”Kun tässä on puhuttu tuosta hoitajien lääkelaskennasta, täytyy todeta, että monella sairaanhoitajaksi amk:ssa opiskelevalla tytöllä on järkyttävän huonot taidot matematiikassa. Olen opettanut monille jopa sitä, kuinka desimaalilukuja kerrotaan keskenään tai kuinka murtolukuja lavennetaan ja supistetaan. Parhaimmat (pahimmat) tapaukset saattavat yrittää lääkelaskentaa jopa neljättä tai viidettä kertaa läpi.”
Tähän on kyllä todettava, ettei poikienkaan laskutaito ole aina kunnossa.
Tapasin sairaalassa miespuolisen hoitajaopiskelijan, joka kysyi, miten lasketaan 20 prosentin lisäys lääkemääräykseen. Kun aloin opettaa, piti luonnollisesti opettaa myös murtolukulaskut.
Vuosi 2020 on matematiikan vuosi. Toivottavasti korona voitetaan matematiikan avulla, jotta voidaan järjestää joukkotilaisuuksia.
Niitä odotellessa kannattaa hyödyntää netti ja Facebookin ryhmät. Ryhmässä ”Rakastan matematiikkaa” olisi ikävystyneille vanhuksillekin sopivaa aivojumppaa.
Vuonna 2012 Puolangan pessimismipäivillä mietittiin ongelmaa:
Puolangan pessimistimummolla on seitsemän lastenlasta Minna, Raija, Pirkko, Veikko, Vaili, Sama ja Sirpa. Mummolla on nyt syntymäpäivä. Lapsista keskimmäinen ja uteliain, Veikko, kysyy mummolta: ”Kuinka vanha sinä olet?”
Mummo vastaa: ”Jos kerrot teidän kaikkien seitsemän iät, saat luvun 4849845. Jos lasket yhteen teidän kaikkien seitsemän iät, saat tulokseksi ikäni.” Kuinka vanha mummo on?
Idea tuohon tehtävään on saatu matematiikkalehdestä Solmu.
Alli Huovinen
Valtakunnan virallinen matikkatäti