Matematiikan opintoja kannattaa arvostaa
Nokian uuden tehtaan peruskivi muurattiin 18.11.2022 Oulun Linnanmaalla. Valtion puolesta peruskiven muuraukseen osallistunut elinkeinoministeri Mika Lintilä korosti uuden kampuksen merkitystä alueen ja samalla koko Suomen elinvoiman vahvistajana.
Tilaisuudesta kerrotuista uutisista jäin ihmettelemään, oliko merkittävä tekijä ”tieteiden kuningatar” paikalla? Asiaan perehtynyt tarkkasilmäinen lukija saattoi huomata tuon näkymättömän ja ujon vaikuttajan ainakin teekkarihaalareihin piiloutuneena. Yhtään insinööriä ei kouluteta ilman matematiikkaa.
Bisnestä on hyvä tehdä, jotta saadaan rahaa yhteiskunnan pyörittämiseen sekä tieteille ja kulttuurille. Nyt kannattaa alkaa arvostamaan myös matematiikan opintoja.
Muistan elävästi 1990-luvun ja 2000-luvun alkuvuodet, kun osaajia Nokialle ja muihinkin yrityksiin etsittiin tinkaan.
Myös yliopistoilla ja korkeakouluilla oli pula pitkän matematiikan suorittaneista opiskelijoista. Kiersimme opiskelijoiden kanssa yläkouluja ja lukioita. Kun Kuusamon vierailusta oli iso juttu Koillissanomissa, Nokian johtajalta tuli viesti työpaikalle: ”Tämä on Nokiankin kannalta suositeltavaa toimintaa.”
Kuusamossa viivyimme pari päivää. Kävimme kaikki yläkoulut, lukion ja illalla pidettiin vanhempainilta. Ei riitä, että käydään rekrytointiretkillä vain lukioissa. Pitää huolehtia, jotta on mitä rekrytoida.
Nyt ovat samat ongelmat kuin parikymmentä vuotta sitten, mutta digin ja muiden uusien tuulien takia vaikeampina. Matemaattisten aineiden opettajista on pula kuten silloinkin.
Nyt, jos koskaan, kannattaa alkaa puhumaan matematiikkaan panostamisesta, jotta saadaan työntekijöitä kotimaasta. On ihan järjetöntä olla kertomatta matematiikan merkityksestä yleissivistyksen puutteen pelossa.
Pitkä matematiikka laajentaa yleissivistystä. Kouluja pitää kehittää matematiikkaystävälliseen suuntaan ja korjata viime vuosikymmenien aikana tehdyt kalliiksi tulleet virheet.
Koulun pahoinvoinnissa ja oppimistulosten laskussa on kyse paljon muustakin kuin inkluusiosta. Matematiikan opiskelu vaatii keskittymisrauhaa ja paljon opettajien ohjausta. Ainakin matematiikkaan pitäisi saada jonkinlaiset tasokurssit.
Matematiikan osaamisen alasajo alkoi 1980-luvulla, jolloin tasokurssit poistettiin ja laskinten käyttö yleistyi kouluissa. Se näkyi yliopistossa opintonsa aloittaneiden matematiikan taidoissa.
Niinpä ainakin Oulun yliopistossa kehitettiin laskimettomia kursseja ja ensimmäisellä kurssilla kerrattiin ja täydennettiin koulussa opetettua matematiikkaa.
Keskustelua Pisa-tutkimuksesta ja matematiikan osaamisesta Suomen kouluissa on käyty paljon muun muassa matematiikkalehdessä Solmu 1/2005.
Kannattaa lukea sieltä Olli Martion artikkeli ”Oppimäärien muutokset ja niiden vaikutukset matematiikan osaamiseen Suomessa”. Liisa Näveri väitteli aiheesta: Aritmetiikasta algebraan Muutoksia osaamisessa peruskoulun päättöluokalla 20 vuoden aikana (2009).
Pisa-tutkimuksia tehdään kolmen vuoden välein. Ensimmäisen (2000) tutkimuksen pääarviointialue oli lukutaito ja toisen (2003) matematiikka. Alaspäin on kehitys ollut koko ajan, ja vauhti on kiihtynyt kännyköiden ja muiden härpäkkeiden avustamana.
Uusi opetussuunnitelma vuodelta 2014 vahvisti kehitystä. Myös inkluusiolla on ollut vaikutuksensa eikä se ole pelkästään positiivinen.
Haluan rohkaista opoja kertomaan oppilaille, ettei matematiikan opiskelua tarvitse hävetä. On ihan fiksua panostaa omaan elämäänsä ja samalla tehdä hyvää koko yhteiskunnalle.
Esimerkiksi Oulun yliopiston opiskelijapaikoista kaksi kolmasosaa vaatisi pitkän matematiikan. Jos muualla elämässä ei tarvitse pitkää matematiikkaa, niin ainakin sitä opiskelussa tarvitaan useilla aloilla.
Kymmeniä tuhansia ylioppilaita jää ilman jatko-opiskelupaikkaa vain siitä syystä, ettei ole huomannut tuota mahdollisuutta.
Googlettamalla sanat ”Matematiikan kiehtova maailma” tai ”Aatos Lahtinen video” selvinnee, miksi lukiossa ei voi antaa täsmäkoulutusta matematiikassa.
Koskaan ei tiedetä, mitä matematiikkaa ihminen työssään tarvitsee. Eivät edes matemaattisilta aloilta yliopistoista ja korkeakouluista valmistuneet tiedä sitä.
Sitä paitsi matematiikalla on kaksi puolta: sen avulla ratkaistaan ongelmia ja toisaalta matematiikka opettaa loogista, johdonmukaista ajattelua.
Hyötynäkökohtaa kannattaa ja pitää paasata mahdollisimman paljon.
Alli Huovinen
Matikkatäti
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/.