Lukijalta: Länsi–Itä–Länsi-rata Haapamäen risteysaseman kautta
Olen hyvin hämmästynyt, että arvostamani EK:n taholta esitetään aivan utopistisia rautatie- ja reittiajatuksia, joille en näe mitään realismia. Näiden mielettömyyksien rinnalla ”Turun tunnin junakin” olisi paljon pienempi mielettömyys.
Ajatukset tunnelista Suomenlahden alitse Viroon ovat kyllä tehokkaasti työllistäneet konsulttiyrityksiä ja mainostoimistoja yhteiskunnan veronmaksajien rahoilla, kuten on tehty ”Turun tunnin junan” kohdallakin.
Esille heitetyt kuvitelmat tunneli- ja siltayhteyksistä Suomesta Ahvenmaan kautta Ruotsiin ovat myös utopiaa, vailla positiivista kustannus–hyötysuhdetta ympäristöhaitoista puhumattakaan.
Nämä molemmat olisi syytä kuopata lähestyvän aprillipäivän juttuina. Kolmas siltareitti Vaasasta Uumajan maisemiin on jo aiemminkin ollut esillä, mutta taloudelliset realiteetit estävät sen pitkiksi ajoiksi.
Merenkurkun luonto on omaleimainen haasteensa, kuten Perämeren veden vaihtuminen muuhun Pohjanlahteen ja Itämereen.
Nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa on kuitenkin suurta viisautta suunnata logistiikassa katseet ja ajattelu suuntaan länai–itä–länsi maamme leveimmällä kohdalla, jotta hyöty tavoittaisi koko Suomea ja kaikkia maakuntia.
Onneksi tähän on erittäin hyvät ja realistiset mahdollisuudet suhteellisin pienin kustannuksin, koska perusratkaisu on rautateillämme ollut olemassa jo kohta sata vuotta.
Poikittaisrata on kokonaisuus, joka alkaa Porin satamista Parkanon kautta Haapamäen risteysasemalle, jonne tulevat Seinäjoen kautta myös radat Kaskisten, Vaasan, Kokkolan ja Pietarsaaren satamista niin kutsuttua vanhaa Pohjanmaan rataa myöten.
Haapamäen risteysasemalta Poikittaisrata jatkuu Jyväskylän ja Pieksämäen risteysasemien kautta sekä Joensuuhun että Savonlinnan kautta Parikkalaan Karjalan radalle.
Poikittaisrata yhdistää sekä uuden että vanhan Pohjanmaan, Keski-Suomen, Savon ja Karjalan radat. Näin maahamme palautuisi toiminta ja toimitusvarma rataverkosto, joka nyt käytännössä puuttuu.
Junamatka Vaasasta Joensuuhun myydään Tikkurilan kautta, vaikka suorin ja maakuntakeskuksia, monia yliopistoja, muita oppilaitoksia ja keskussairaaloita yhdistävä, suorin ja nopein junareitti olisikin Haapamäen risteysaseman kautta.
Matka suorinta reittiäkin toki onnistuisi, mutta vaatisi silloin yöpymistä matkalla.
Poikittaisrata myös nyt käyttämättömiltä osin logistiseksi länsi–itä–länsi-pääradaksi kunnostettuna poistaisi heti ratojen pullonkaulat suorimpana ja nopeimpana reittinä ja vapauttaisi muille radoille heti nopean henkilöliikenteen mahdollisuuksia enemmän kuin on nyt liikennekalustoakaan.
Vain aiemman ja nykyisen kunnostamista tarvitaan, mikä olisi tehtävä muutoinkin, jos halutaan pitää radat kunnossa.
Väitän, että Poikittaisrata Haapamäen risteysaseman kautta kunnostettuna ja kovaan käyttöön otettuna olisi myös ilmastoteko ja poistaisi uhat metsänomistajia ja kansantalouttamme kohtaan. Maakuntien Suomeen palautuisi elinvoimaa arvaamattomillakin tavoilla kaikille sektoreille.
Lauri Oinonen
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/