Lukijalta: Ammatillinen koulutus on Suomen tulevaisuuden kivijalka
Suomen menestys on aina rakentunut osaamisen ja koulutuksen varaan. Ammatillinen koulutus on ollut keskeinen tekijä, että yhteiskuntamme on pystynyt vastaamaan työelämän muuttuviin tarpeisiin ja takaamaan hyvinvointia kaikille.
Olemme kuitenkin tilanteessa, jossa ammatillisen koulutuksen tulevaisuus on vaakalaudalla ja samalla koko suomalaisen yhteiskunnan kyky uudistua ja menestyä.
Koulutuspolitiikan ratkaisut näkyvät koko polulla varhaiskasvatuksesta työelämään. Perusopetuksen resurssien niukkuus ja kasvavat vaatimukset näkyvät oppimistuloksissa, erityisesti matematiikassa ja äidinkielessä.
Tämä näkyy myöhemmin muun muassa korkeina keskeyttämisprosentteina ammatillisessa koulutuksessa, kun aivan liian moni nuori aloittaa opinnot ilman riittäviä valmiuksia.
Ammatillisen koulutuksen uudistukset ja rahoitusleikkaukset ovat vähentäneet lähiopetusta ja siirtäneet vastuuta oppimisesta työpaikoille.
Samalla työpaikoilla ei aina ole riittävästi resursseja ohjata opiskelijoita, eikä kaikilla opiskelijoilla ole riittäviä perustaitoja hyödyntää työelämässä oppimista täysipainoisesti. Tämä kehitys on erityisen huolestuttavaa aloilla, jotka edellyttävät vahvaa tietotaitoa ja eettistä osaamista.
Etäopiskelu on vakiintunut osaksi ammatillista koulutusta. Vaikka se tarjoaa joustavuutta ja mahdollisuuden opiskella ajasta ja paikasta riippumatta, vaikuttaa se osalla opiskelijoista hyvinvointiin ja oppimisen laatuun.
On tärkeää, että koulutuspolitiikassa tunnistetaan koko koulutuspolun merkitys. Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa on yhdessä kotien kanssa luotava pohja, joka mahdollistaa menestymisen ammatillisissa opinnoissa.
Tarvittaessa nuoret tulee ohjata ensin tutkintoon valmentavaan koulutukseen, jossa he voivat vahvistaa tietojaan ja työelämätaitojaan sekä löytää oman polkunsa.
Ammatillisen koulutuksen laadun varmistaminen edellyttää, että opiskelijavalinnat perustuvat soveltuvuuteen ja riittäviin perustaitoihin. Soveltuvuus- ja pääsykokeet ovat erityisen tärkeitä lähihoitajakoulutuksessa sekä muilla aloilla, joilla asiakas- ja potilasturvallisuus on keskeinen osa työtä.
Näillä aloilla on varmistettava, että opiskelijoilla on riittävä motivaatio, eettinen valmius ja kyky kohdata ihmisiä vastuullisesti. Kielelliset valmiudet ovat osa tätä kokonaisuutta, mutta kyse on ennen kaikkea siitä, että opiskelijalla on edellytykset omaksua ammatillinen osaaminen ja toimia turvallisesti työelämässä.
Ammatillisen koulutuksen kehittämisessä on huomioitava työelämän ja yhteiskunnan muuttuvat tarpeet. Koulutuspaikkoja tulee suunnata aloille, joilla on todellista työvoimatarvetta, ja koulutuksen tulee vastata sekä työnantajien että opiskelijoiden odotuksiin.
Päivi Inberg
puheenjohtaja, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Sari Ojajärvi
asiantuntija, Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer
Tällä palstalla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia. Voit jättää kirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/