Länsiradan mielettömyys
Länsiratakeskustelu käy kuumana. Kannanottoja puolesta ja vastaan riittää. Perustelen tässä, miksi oikorata tarvitaan, mutta ei kallista kaksoisraidetta.
Liikennevirasto oli (ollut koko ajan?) sillä kannalla, että ”ESA-rata, Espoo-Salo väli, tehdään pääosin yksiraiteisena, mutta sille tulee niin paljon kohtaamis- ja ohituspaikkoja, että eritahtinen liikenne on mahdollista. Ainoastaan taajamien pysäkkien ympärille tuleva asumisen ja elinkeinotoiminnan kasvu tekee oikoradasta kannatavan”.
Purra luopui jo kaksoisraiteesta Salon ja Lohjan välillä, mutta ”metsäratalinjaus” Salon osalla siinä säilyy ja estää lähijunaliikenteen toteutumisen. Lähijuna Helsingistä ei aja Lohjan ohi kääntymään Saukkolassa.
Edustaja Valkonen (kok.) esitti taannoin, että lähijunaliikenne Salon ja Turun välille ei ilman kaksoisraidetta mahdu. Myös Orpo ajaa tiukasti kaksoisraidetta Salon ja Turun välille, ja sille tulisi kaksi lähijunapysäkkiä, Hajala ja Littoinen.
Liikennöintisopimus ja pysäkki Paimioon (jolla tämän vuoden talousarviossa määräraha siihen olemassa), niin parin vuoden päästä lähijuna mahtuisi ajamaan kerran tunnissa.
Jos rakennetaan kaavassa olevat oikaisut Hajalassa ja Piikkiössä (yht. 12–13 km) pikajunille lähijunien ajaessa vanhaa rataa pysäkeille ja lisäksi sivuraiteille pysäkit Halikkoon, Paimioon, Littoisiin ja ehkä Varissuolle, tunnissa voisi pikajunan lisäksi ajaa kaksi lähijunaa. IC-junia ajetaan nykyisin 5-6 vaunuisina, mutta niissä voi olla 8 vaunua.
Taajaman yhteydessä oleva raideliikennepysäkki on aina tuottanut kyseiselle taajamalle kasvua ja kehitystä. Pikajuna ohittaa sivuraiteella olevat pysäkit hiljentämättä ja ajaa välin samassa ajassa kuin kaksoisraiteellakin.
Salon ja Lohjan välillä tarvitaan Salossa maakuntakaavaan muutos, jolla saadaan oikorata moottoritien lähelle sen pohjoispuolelle niin, että saadaan pysäkki Suomusjärven taajamaan (Liikenneviraston Selvityksiä ja julkaisuja 4/2016). Tämä ja Uudenmaan puolella jo kaavassa oleva pysäkki Sammatin ja Saukkolan välillä moottoritieliittymän yhteydessä mahdollistavat kerran tunnissa koko yhteysväliä ajavan lähijunan.
Näillä perusteilla kallis Länsiradan kaksoisraidesuunnitelma korkean hintansa lisäksi on Varsinais-Suomen kehitykselle jopa haitallinen, kun sitä verrataan siihen kehitykseen, jonka esittämäni taajamapysäkkien ketju saisi aikaan. Salolle ja koko Varsinais-Suomelle suurin vaikutus olisi pääkaupunkiseudulle ajava lähijunaliikenne. Se olisi koko oikoradan kehitykseen ja kannattavuuteen voimakkaimmin vaikuttava tekijä.
Millään liikennetarpeilla tai muilla perusteilla kaksoisraidetta ei voida pitää perustellusti tarpeellisena. Salon ja Turun välillä se päinvastoin heikentää kehitysmahdollisuuksia.
Sen lisäksi, että yksirataisen ratkaisun hinta jää joka tapauksessa reilusti alle puoleen, lähelle kolmanneksen tasoa. (Vrt. mainittu Selvityksiä ja julkaisuja 4/2016 tai Lahden rata)
Pelkääkö Turku, että näin syntyvä kasvukäytävä veisi maakunnassa Turun ylivoimaa alas?
Ismo Saari
Kaupunginvaltuutettu (kesk.)
Salo
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/