Kuvaamataito on osa yleissivistystä
Mediassa ja pihaparlamenteissa jokaisella tuntuu juuri nyt olevan mielipide siitä, miten kouluissa voitaisiin hallita ja kohdata arkitodellisuutta eli miten koulutyö saataisiin kaikilta osiltaan sujumaan mallikkaasti.
Jo 2000-luvun alussa korostettiin, että muun muassa opettajakoulutukseen liittyvä ydinaineksen tulisi hahmottaa ympäröivän yhteiskunnan muutosprosessien peruslinjoja. Monipuolisuutta ja mielenkiintoisuutta, jopa uteliaisuutta herättäviä polkuja tulisi avata, kannustaa ja tukea. Näin ainakin itse kirjoitin raporttiin, jota laadin perusopetuksen opettajakoulutuksen tiimoilta ja erityisesti kuvataideopettajan näkökulmasta.
Liian varhainen eriytyminen, erikoistuminen ja keskittyminen vaikkapa kuvataiteisiin, on juuri tuota segregaatiota, eriytymistä, joka varastaa monia tulevaisuuden arkijanalla tarvittavia yleissivistäviä tietoja ja taitoja.
Kuvataiteen ystävänä ja puolustajana katson, että kuvaamataito on tasa-arvoinen oppiaine kaikkien oppiaineiden joukossa. Se on osa yleissivistystä ja siitä voi linjata perustaitojen oppimisen ohessa polkuja taiteen tutkimiseen, taidehistoriaan, perinnekasvatukseen ja ympäristöestetiikkaan.
Nykyiset opetussuunnitelmat mahdollistavat jo sinänsä hyvin vuoropuhelun opettajan ja oppijan välillä, sekä koulun, ympäröivän yhteiskunnan ja taideinstituutioiden välillä.
Olisi hyvä muistuttaa (Yliopistolaki 4§) , että yliopistoilla on yhteiskunnallisessa kehittämistyössä vahva rooli ja niiden kuuluisi luoda mahdollisuudet muun muassa koulutustehtäviensä kautta osaamista, soveltamista ja pitää yleissivistys aina päivitettynä arkitodellisuuden aikajanalla.
Aikamme pirstaloitunut, valtava tietovirta kuvallisine tulvamyrskyineen olisi saatava jäsentymään ja rauhoittumaan. Taide ja tiede auttavat asiantuntevissa ohjaksissa jäsentelemään laaja-alaisesti digiähkyä ja somen sumentamaa todellisuuskuvaa.
Hiljattain mediassa kerrottiin, että taito- ja taideaineisiin suunnitellaan yo-kokeita. Mielestäni sellaiset tai niitä vastaavat kokeet ovat olemassa, siis yo-diplomikokeet. Kuvataiteessa ne kehittyivät vuosi vuodelta mielenkiintoisimmiksi ja itse tarjosin tuota mahdollisuutta pienessä maaseutulukiossa koko sen ajan, kun diplomityö oli mahdollista toteuttaa.
Yleissivistys on se kokonaisuus, joka oppijoille luodaan peruskoulutuksessa. Kotioppiminen ja -kasvatus vahvistavat tuota mainitsemaani arkitodellisuuden aikajanaa.
Janan ei tarvitse olla viivotinsuora, vaan se voi polveilla, katkeilla tai mutkistua, mutta se on koko elämänkaaren mittainen ja jokaiselle yksilölle omintakeinen.
Aune Linnimäki
kuvataideopettaja, taidehistorioitsija
Rantasalmi
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/