Kouluruoka kasvattaa
Arkikokemus, samoin kuin tutkimuksetkin osoittavat hyvän ruuan edistävän koulurauhaa lasten energiatasojen ja positiivisen ilmapiirin kautta. Useissa perheissä kouluruoka on arkikiireiden keskellä lapsen päivän ainoa lämmin ruoka, jolloin sen ravitsemuksellinen merkitys korostuu.
Koulun oppimistilanteita, lapsen kasvua ja kehitystä voi verrata huippu-urheiluun. Nälkäinen tai vain osittain vitamiini- ja hivenainetarpeensa täyttänyt lapsi ei jaksa tehdä parastaan.
Kouluarjessa tuttu pitkälle prosessoitu, jäähdytetty ja taas lämmitetty ruoka menettää paljon alkuperäisten raaka-aineiden ravitsemuksellisesta tasosta. Myös ruuan maku ja koostumus kärsivät.
Iso osa kouluruuasta voitaisiin nykyisen varustetason koulukeittiöissä valmistaa itse kotimaisista, kausivaihtelua seuraavista raaka-aineista. Koulun omassa keittiössä juuri valmistettu ruoka maistuu lämmitettyä paremmalta ja antaa samalla henkilökunnalle mahdollisuuden toteuttaa omaa ammattitaitoaan.
Kunnat voivat painottaa koulujen ruokahuollon hankintoja myös arvoihin perustuen. Kotimaisten kausituotteiden ja lähituottajien hyödyntäminen tulee nostaa kärkeen ruuan maku- ja ravitsemustekijöiden rinnalle.
Lapsille pitää tehdä houkuttelevan näköistä, maistuvaa ja monipuolista ruokaa suomalaisista puhtaista raaka-aineista. Tällä tavoin kouluruoka voi säilyttää asemansa lasten kasvun ja kotimaisen ruuan tuotannon edistäjänä.
Sari Palmu, Etelä-Pohjanmaan Keskustanaisten puheenjohtaja
Johtokunta, Etelä-Pohjanmaan Keskustanaiset