Kainuun ja ympäristömaakuntien opettajapulaan tarvitaan ratkaisuja
Oulun yliopisto koordinoi Kajaanin yliopistokeskusta ja tarjoaa opetusta ja tutkimustoimintaa omalla vastuualueellaan, johon kuuluvat sähkö- ja tietotekniikka, biotekniikka, tietojenkäsittelytiede ja lääketiede. Tästä listasta puuttuu kuitenkin Kainuulle ja ympäristömaakunnille elintärkeä opettajankoulutus, niin luokan- kuin varhaiskasvatuksen opettajakoulutus.
Oulun yliopiston Kajaanin yksikön lopettamispäätöksestä on reilu kahdeksan vuotta. Lastentarhanopettajakoulutus päättyi jo aikaisemmin ja luokanopettajia ei ole Kajaanista valmistunut enää viiteen vuoteen. Lopettamispäätöksen tulokset ovat nähtävissä – jo yksin Kajaanissa on huutava pula luokanopettajista, lastentarhanopettajista, erityisopettajista ja sijaisista, puhumattakaan muusta Suomesta.
Uuden varhaiskasvatuslain myötä lastentarhanopettajille on määritelty aiempaa korkeampi koulutusvaatimus. Siirtymäkauden loputtua vuoteen 2030 mennessä on kahdella kolmasosalla päiväkotien henkilökunnasta oltava varhaiskasvatuksen opettajan tai varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuus. Tämä tarkoittaa käytännössä jo nykyisilläkin lapsiennusteilla merkittävää lastentarhanopettajien vajausta. Koulutusvaatimusten lisäksi on huomioitava eläköityminen sekä erityisopetuksen tarpeen kasvu.
Opettajatilanteen valtakunnallinen tarkastelu OKM:n yksinkertaisilla keskiarvomittareilla ei anna oikeaa kuvaa alueellisista eroista. On syytä tunnistaa mm. Kainuun ja Itä-Suomen etäisyyksien aiheuttamat haasteet.
Vaikka lapsiluku pienenee, opettajatarve kasvaa. Erityisopettajia ja sijaisia tarvitaan yhä enenevässä määrin, ja valmistuvien opettajien houkutteleminen Oulusta, Joensuusta tai Helsingistä on haasteellista. Valmistuneet hakeutuvat usein opiskelupaikkakuntansa läheisyyteen.
On välttämätöntä, että Kainuu ympäristömaakuntineen pystyy tarjoamaan laadukasta opetusta varhaiskasvatuksesta lähtien. Meillä ei ole vara tinkiä lasten hyvinvoinnista ja koulutuksesta, vaan lasten tulevaisuus ja lapsen edun ensisijaisuus on varmistettava aikuisten huolenpidolla. Siksi tarvitaan kattava opettajankoulutus koko maassa, mikä edellyttää myös Kainuun opettajankoulutustarjonnan uudelleenarviointia.
Yksiselitteisesti voisi sanoa, että opettajankoulutuslaitos OKL on palautettava Kajaaniin. Koulutuksen järjestämiseksi joudutaan kuitenkin arvioimaan reunaehdot kuten rahoitus, koulutuspaikkojen määrä ja opintopolut. Näenkin niin, että Kainuussa koulutusta järjestävien yliopistojen – ja katseet ovat ennen kaikkea suunnattu Oulun Yliopistoon – tulee hakea uusia joustavia malleja, joilla Kajaaniin ja Kainuuseen saadaan ainakin tarvittavaa opettajien muunto-, jatko- ja täydennyskoulutusta.
Pohjoisen Suomen maakunnat ja yliopistot tekevät monialaista tiivistä yhteistyötä. Se on välttämätöntä. Nyt on otettava tarpeellinen ja uusi askel opettajankoulutuksen saralla. Oulun Yliopistolla on tähän tunnettu erinomainen kyky ja osaaminen ja uskon, että myös tahto vastata tarpeeseen ja haasteeseen.
Timo Korhonen
Keskustan kansanedustaja