Autojen ajotietokoneet valvomaan liikennettä
Nyt ollaan oikein hallitustasolla tekemässä liikenneturvallisuuden eteen jotain. Siis ”jotain” ja koska? Kuitenkin jo nykytekniikalla on tehtävissä melkein kaikki, millä päästään pahimmista liikenteen vaaran aiheuttajista lähestulkoon eroon jopa ilman peltipoliiseja.
Mutta tässä on maailman suurin este. Yksilönsuoja! Se on muuri, johon törmätään aina silloin, kun ollaan aikeissa tehdä ”valvontaa”, jolla on todellista merkitystä valvottavan suhteen. Esimerkkejä ei tarvitse luetella.
Itse asiaan. Jos ja toivottavasti kun autojen ajotietokoneet varustetaan ajoon lähtevän henkilökohtaisella tunnisteella, joka sitten rekisteröityy lähtevän auton ajotietokoneeseen ja tunnistamiseen käytettyyn muistitikkuun, joihin ajonaikaiset toiminnat tallentuvat niin auton tekniikasta kuin kuljettajan ajotavasta, ajamasta reitistä, ajoajasta, liikennesääntöjen noudattamisista, aina nopeusrajoituksista suuntamerkin käyttöön asti.
Tällainen ajoneuvon tietohallinta tallentuessaan sekä ajotietokoneelle, että tietokoneen avaukseen käytetylle muistitikulle huolehtivat siitä, että niin auton, sen ajajan, kuin itse liikennekäyttäytymisenkin tapahtumat rekisteröityvät reaaliajassa ja tallentuvat jälkikäteenkin tarkistettavina niin auton katsastuksen, kuin mahdollisen liikennerikkomuksenkin selvittämisissä.
Ihan vähäinen ei ole myöskään se, mihin tällainen tallentava mekanismi yltää ajoneuvolla tapahtuvien rikotenkin selvittämisissä. Onhan tässä ajatuksena pahoin sitä ”isoveli valvoo”, mutta kun tämä nykyinen ja vajavainen isovelivalvonta ei yllä läheskään kaikkeen laillisuusvalvontaan, niin onhan kumma, että tätä paljon mainostettua digitalisaatiota ei ymmärretä, kyetä eikä ”uskalleta” ottaa laajemapaan käyttöön.
Takaan, että tällainen tieto antaa ajoon lähtevälle signaalin siitä, mitä ajon aikana saa tehdä ja kuinka käyttäytyä liikenteessä. Ja sitten, kun siellä liikenteessä on tullut töpeksittyä, niin niihin kuuluisiin ”selityksiin” on turha turvautua, että kuski onnettomuuden sattuessa istui takapenkillä.
Ja sitten kahden ajoneuvon yhteisessä turmassa, kummankin ajotietokoneen tiedot ovat niin vahvat, että rajallisia poliisin resursseja ei näissä tilanteissa tarvitse vaivata, he voivat keskittyä järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan, joka sekin on tällä hetkellä vaikeasti valvotun liikenteen kaltaisessa murroksessa.
Sitten puukkojen esiintymisen paljastamiseksi metallinilmaisimet kauppojen ym. julkisten paikkojen oville ja porteille. Juuri kuulen televisiossa keskustelua siitä, kuinka ei tiedetä, kuinka monella nuorella on puukko mukana. Yksinkertaista, vai mitä.
Nämä esittämäni keinot ovat mahdollisia ja toteutettavissa ja ihmettelenkin sitä, että miksi näiti ei tehdä.
Onhan maitopurkkienkin muovikorkki saatu purkkiin kiinni ihan EU:n päätöksellä.
Ja pieni yksityiskohta tuosta ”vuoden turhakkeesta”. Luin uutisen, missä Jyrki Katainen kehuskeli sillä, että tämä oli hänen ideansa. Loistavaa. Ja niin se sitten lobbausten kautta otettiinkin pikaisella nopeudella käyttöön.
Lauri Jokinen
Mielipideosastolla Suomenmaan lukijat voivat käydä avointa keskustelua mieltään askarruttavista ajankohtaisista aiheista. Toimituksella on oikeus editoida kirjoituksia.
Voit jättää mielipidekirjoituksen osoitteessa: https://www.suomenmaa.fi/kategoria/mielipide/