Kansanedustaja Kemppi: Sähköistyvän liikenteen klusteri saatava Lahteen viipymättä
Kansanedustaja Hilkka Kemppi (kesk.) on huolissaan Lahden seudun ja koko Päijät-Hämeen työllisyystilanteesta.
Scania uutisoi viime viikolla lopettavansa bussituotannon Lahdessa, joka tarkoittaa 260 työpaikan menetystä ja äkkinäistä rakennemuutosta Lahden seudulla. Elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.), sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas.) ja kehitysyhteistyö- ja kauppaministeri Ville Skinnari (sdp) vierailivat Lahdessa viime perjantaina. Lintilä esitti bussikoritehtaan tilalle sähköisen liikenteen klusteria.
Kemppi on tyytyväinen siihen, että Lahden kaupungin ehdottama Sähköistyvän Suomen toimenpidepaketti sai ministereiltä positiivisen vastaanoton. Hän katsoo, että seudulla on nyt tuhannen taalan paikka hyödyntää bussinrakentajien investointeja ja autoilun sähköistymisen osaamista.
– Erityisen tärkeä on ottaa alan yritykset mukaan klusterin kokoamiseen. Lahden seudulla on yrityksiä, joilla on annettavaa sähköisen liikenteen kehittämiseen. Yritysten osaamiselle on saatava käyttöä eikä pyörää tule keksiä uudelleen, Kemppi painottaa.
Hänen mukaansa kasvuyritys Kempower on yksi yritysesimerkki, jonka tuotantoa ja työllistävää vaikutusta tulisi vauhdittaa klusterin kautta.
– Yritys on jo nyt Pohjois-Euroopan suurin liikenteen latausjärjestelmiä valmistava toimija ja iso työllistäjä, kansanedustaja Kemppi kertoo.
Kansanedustaja huomauttaa, että Päijät-Hämeen työllisyystilanne on tällä hetkellä kriittinen, sillä maakunnan työllisyys on tippunut noin 5 500 henkilöä neljässä kuukaudessa. Lahdessa työllisyys on suurten kaupunkien heikoin. Päijät-Hämeessä on myös maan keskiarvoa matalampi koulutustaso.
– Esimerkiksi muuntokoulutuksen lisääminen, sähkö- ja automaatiotekniikan insinöörikoulutus ja Lappeenrannan-Lahden teknillisen yliopiston sähkötekniikan professuuri olisivat vahva tuki valtiolta Lahden seudulle tässä tilanteessa koko maakunnan ja Suomen kannalta. Uudet panostukset alan koulutukseen ja tutkimukseen tukisivat osaltaan sähköisen liikenteen ja infrastruktuurin kehittämiseksi hahmoteltua sähköisen autoilun klusteria, Kemppi linjaa.
Hänen mukaansa mallia voisi ottaa myös Nokian ja valtion yhteisestä Silta-ohjelmasta menneiltä vuosilta.
– Sen avulla saatiin uutta yrittäjyyttä ja nopeasti täydennettyä osaamista työttömäksi jääneille työntekijöille. Nyt on aika paina kaasua, Kemppi korostaa.