Yksityistielaki uudistuu – kansanedustaja Pylväs: "Enää ei ole mahdollista toistuvasti käyttää yksityisteitä ilman lupaa ja korvauksia"
Monen suomalaisen arjen liikkuminen tapahtuu yksityisteillä. Tällä viikolla viimeistelty 360 000 kilometriä koskeva yksityistielain uudistus koskettaa siis useimpia suomalaisia, keskustan kansanedustaja Juha Pylväs toteaa tiedotteessaan.
Uudistuksen myötä valtio, kunnat ja maakunnat voivat olla tiekuntien osakkaita. Hyötyjä maksaa -periaatteella mahdollistetaan tienpidon kustannusten jakaminen laajemmalle yksityistietä käyttävälle joukolle, Pylväs iloitsee.
– Enää ei ole mahdollista toistuvasti käyttää yksityisteitä ilman lupaa ja korvauksia. Maksut voidaan määrätä takautuvasti kolmelta vuodelta.
– Jokamiehen oikeuksiin ei puututa, vaan niiden nojalla yksityisteitä on mahdollista käyttää jatkossakin. Posti vapautetaan tiemaksuista ja erillisistä käyttöluvista laajan yleispalveluvelvoitteensa vuoksi, Pylväs toteaa.
Jatkossa yksityisteiden valtionavustukset jaetaan maakunnissa. Avustuskriteerit tarkentuvat ja niitä yhtenäistetään.
Kriteereiksi tulee tiekunnan perustaminen ja tietojen merkitseminen rekisteriin. Tiekunnan perustamista ja lakkauttamista helpotetaan. Sen voi jatkossa tehdä ilman yksityistietoimitusta pelkällä osakkaiden omalla sopimuksella.
– Uudistusta koskevassa keskustelussa on noussut esiin erityisesti sopimustiet. Yksityistielain valtionavustuksia ei sovelleta sopimusteihin tälläkään hetkellä, joten tilanne ei ole muuttumassa. Kunnat voivat edelleen avustaa sopimusteitä ja yksityisteitä, jos ovat näin aiemminkin toimineet, Pylväs toteaa.
Kunnalliset tielautakunnat lakkaavat toiminnan siirtyessä maakunnille. Pylvään mielestä on tärkeää, että nivelvaiheessa panostetaan yksityistieasioita koskevaan neuvontaan. Tielautakuntia vastaavat neuvonta- ja sovittelupalvelut voidaan toteuttaa maakunnallisina, mutta myös kunnissa olisi tärkeää olla vähintään yksi virkamies, jonka tehtävänä on käsitellä yksityisteitä koskevia asioita.
Lisätietoja: