Ville Veikko-Rantamaula: Kuka tarvitsee Pisararadan?
Helsingin Pisararataa ajetaan väärillä perusteilla väärään aikaan, katsoo keskustan puoluehallituksen helsinkiläinen jäsen Ville-Veikko Rantamaula.
– (Antti) Rinne ja suurin osa Helsingin kärkipoliitikoista haluaa rakentaa Helsingin alle Pisararadan. Hintalappu on järjetön: 2 miljardia euroa, Rantamaula kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan .
Rantamaula muistuttaa, että liikenne- ja viesintäministeriössä on tehty vaikutusarvio, joka on kattava kokonaisarvio.
– Siinä todettiin, että Pisara ei vastaa tarkoitustaan eikä sen rakentaminen tuo vastinetta rahalle. Pisara kuopattiin edellisen kerran neljä vuotta sitten. Ja yhtäkkiä jostakin tunnelihaikailjoiden budjettiin on tullut ylimääräistä 2 miljardia.
Rantamaula huomauttaa, että valtio käyttää noin 220 miljoonaa euroa rataverkon kehittämiseen.
– Pisara imaisisi siis kymmenen vuoden kehittämisrahat muutaman maanalaisen aseman takia.
Rantamaulan mielestä ratahankkeita tulisi käsitellä kokonaisuutena, jossa otettaisiin huomioon, ei pelkästään Helsingin, vaan koko Suomen etu. Esimerkkeinä ratahankkeista ovat Lentorata, Turun nopea rata, Tallinnan tunneli ja Jäämeren rata.
– Kaikki liittyvät toisiinsa paitsi osana rataverkkoa, myös siten, että niillä on rakenteelliset ja toiminnalliset kytkennät.
Nyt järjestys hankkeille on Rantamaulan mielestä totaalisen väärä. Yksittäin tehdään vain esteitä toinen toisilleen, mikä tekee asiat vaikeiksi ja kalliiksi, pahimmillaan mahdottomiksi.
– Jos isoja hankkeita halutaan edistää, on listalla ensimmäisenä Helsinki-Tallinna -tunneli ja viimeisenä Pisara, Rantamaula kirjoittaa.