Meppi Elsi Katainen: Harvaan asuttuja seutuja ei saa unohtaa EU:n liikennesektorin uudistuksissa
Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew) kertoo kysyneensä Euroopan komission varapuheenjohtajalta Frans Timmermanilta harvaan asuttujen seutujen huomioimisesta liikennesektorin uudistustyössä.
EU:n vihreän kehityksen ohjelmasta eli Green Dealista vastaava Timmermans osallistui europarlamentin liikennevaliokunnan kuulemiseen. Hän kertoi EU-komission suunnitelmista vähentää liikennesektorin ilmastopäästöjä.
Katainen ihmettelee, miksi komissio tuntuu suunnitelmissaan painottavan lähinnä sähköautoja ja vetyä, vaikka nopeita ilmastohyötyjä voidaan saavuttaa myös kestävillä biopohjaisilla polttoaineilla. Suomi on Kataisen mukaan niiden kehittämisessä koko maailman parhaimmistoa.
– Harvaan asutuilla seuduilla siirtyminen perinteisen joukkoliikenteen käyttöön tai sähköautoon ei toimi samalla tavalla kuin urbaanissa Keski-Euroopassa. EU-maat eivät taivu tässäkään yhteen muottiin, Katainen korostaa tiedotteessaan.
Europarlamentissa jo toista kauttaan istuvan Kataisen mukaan EU:n tärkeässä ilmastotyössä on otettava huomioon alueiden erilaiset vahvuudet ja lähtökohdat.
Hänen mukaansa maaseudulla voidaan löytää liikkumiseen uusia luovia ratkaisuja esimerkiksi eri liikennetarpeita yhdistämällä ja hyödyntämällä uutta teknologiaa.
– Liikkumisen on oltava kohtuuhintaista ja mahdollista tavallisille ihmisille myös tulevaisuudessa. Kaikki teknologiat, kuten biokaasu ja biopolttoaineet pitää hyödyntää, hän linjaa.
EU-komissio aikoo julkaista loppuvuodesta kestävän ja älykkään liikkumisen strategian, jossa esitellään askelmerkkejä siirtymisessä kestävämpään liikenteeseen.
Ilmastoneutraaliuden saavuttamiseksi liikenteen päästöjä on vähennettävä EU:ssa 90 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Liikenne tuottaa EU:n kasvihuonekaasupäästöistä neljänneksen.