Työrauhalla parempiin Pisa-tuloksiin
Suomalaisten nuorten Pisa-tulosten laskeminen on puhuttanut päättäjiä aivan aiheesta.
Pisa-tutkimuksessa selvitettiin koulumenestyksen ohella myös nuorten kokemusta koulujen työrauhasta. Lähes puolet suomalaisista oppilaista vastasi, että esimerkiksi kännyköiden ja muiden laitteiden käyttö häiritsee keskittymistä opetukseen ja opiskeluun. Nuorten menestys erityisesti matematiikassa laski merkittävästi. Suomalaisnuorten kokemus työrauhasta matematiikan tunneilla oli myös heikompi kuin keskimäärin OECD-maissa.
Suomen vahvuus ja heikkous on se, ettei maahamme mahdu kerralla kuin yksi ajatus, olipa se sitten hyvä tai huono.
Suomessa on viime vuosikymmenen aikana rakennettu valtava määrä uusia kouluja avoimen oppimisympäristön ajatuksella. Avoimissa tiloissa rauhattomuus ja melu sekä muut häiriötekijät korostuvat. Joitakin vuosia sitten työelämää villitsi avokonttoritrendi, jossa tavoiteltiin parempaa työyhteisöä ja tuottavuutta. Karua todellisuutta oli kuitenkin keskittymisen häiriintyminen äänien ja jatkuvien keskeytysten vuoksi, eikä työteho parantunut.
Suomen vahvuus ja heikkous on se, ettei maahamme mahdu kerralla kuin yksi ajatus, olipa se sitten hyvä tai huono. On varsin erikoista, että lasten ja nuorten oletetaan pystyvän työskentelyyn avotiloissa, vaikka aikuiset eivät pysty. Ei pitäisi olla yllätys, etteivät väliaikaiset tilanjakajat riitä näkösuojina, vaan niiden pitäisi myös estää häiritsevät äänet.
Eduskunnan käsittelyyn on tullut kännykkärauhaa koskeva lakiesitys. Sille tuntuu löytyvän laaja hyväksyntä kaikissa eduskuntaryhmissä. Valiokuntakäsittelyssä poliitikkojen kannattaa kuunnella opetuksen ammattilaisia, joilta löytyvät parhaimmat näkemykset, millä tavalla kännykkärauha saavutettaisiin kouluissa. Kännykät ovat hyviä työvälineitä nykyopetuksessa, kun niitä käytetään opettajan ohjauksessa. Häiriökäyttöön pitää löytyä selkeät pelisäännöt.
Hallitus on luvannut hallitusohjelmassaan laittaa oppimisen perusasiat kuntoon, joista tärkein tulee olla työrauha. Jos lapset joutuvat opiskelemaan levottomissa, avoimissa tiloissa, oppimisen perusasiat eivät ole kunnossa.
Oma lukunsa on selvittää, miten opettajien jaksamista voidaan vahvistaa nykyisessä koulujärjestelmässä. Hyvät oppimistulokset eivät synny itsestään, vaan niiden takana ovat työhönsä vahvasti sitoutuneet opettajat.