Viisivuotiaat eskariin ja oppivelvollisuus toiselle asteelle
Suomen nykyinen oppivelvollisuusmalli on aikansa elänyt. Se on rakennettu aikaan, jolloin kouluun mentiin kävellen, polkupyörällä, hiihtäen tai potkurilla. Koulukyydin sai vain, jos matka yhteen suuntaan oli viisi kilometriä.
Tuolloin kotona oli radio, jos sitäkään. Eipä ollut internetiä, älypuhelinta tai edes televisiota. Matkustelu ulottui naapuriin tai korkeintaan pari kertaa vuodessa kaupunkiin vaateostoksille, jos äiti ja mummo eivät kaikkia vaatteita tehneet kotona.
Maailmalla oppivelvollisuus alkaa pääsääntöisesti Suomea aikaisemmin, eli annamme koko ajan etumatkaa muiden maiden lapsille.
Kodeilla on aina ensisijainen vastuu lapsen kasvusta, kasvatuksesta ja hyvinvoinnista, mutta yhteiskunnalla on vastuu yhdenvertaisista kehittymismahdollisuuksista.
Joka vuosi suuri joukko nuoria putoaa koulutuksen ja työn ulkopuolelle. Syrjäytyneitä nuoria on lähes 70 000. Siksi Suomen oppivelvollisuusajattelu ja -ratkaisut on uudistettava.
Oikea ratkaisu on aientaa esiopetus ja ulottaa oppivelvollisuus ammatillisen tutkinnon tai lukion suorittamiseen asti.
Annamme koko ajan etumatkaa muiden maiden lapsille.
Esiopetus on muutettava kaksivuotiseksi, jolloin siihen osallistuisivat kaikki 5- ja 6-vuotiaat.
5-vuotiaana lapsen oppimisherkkyys on parhaimmillaan. Sen suunnitelmallisen huomioon ottamisen hukkaamme joka viidennen lapsen osalta. Lisäksi esiopetus tasoittaa esimerkiksi perhetaustasta johtuvia eroja.
Esi- ja alkuopetuksesta tulee muodostaa joustava kokonaisuus, joka ottaisi huomioon lapsen yksilöllisen kehityksen ja oppimisvalmiudet.
Perusopetuksen 3. luokalle siirryttäisiin silloin kun 2. luokalle asetetut tavoitteet on saavutettu. Tällöin otetaan rakentavasti huomioon myös lasten ikäerot.
Samana kalenterivuonna syntyneillä voi käytännössä olla vuoden ikäero, ja peräkkäisinä päivinä, mutta eri vuosina syntyneillä kahden päivän ikäero.
Lisäksi perusopetus on ulotettava 19 ikävuoteen asti. OAJ:n mallissa oppivelvollisuus päättyy vasta, kun nuori on suorittanut toisen asteen tutkinnon tai täyttänyt 19 vuotta.
Rakenteelliset ratkaisut tarvitaan, mutta ne eivät riitä. Tukea pitää saada heti, kun tarvetta siihen ilmenee. Oppimisen tukea on lisättävä erityisesti opintopolun alkupäähän.
Oppivelvollisuus on onneksi mitä ilmeisimmin nousemassa yhdeksi seuraavien eduskuntavaalien suurista kysymyksistä. Onneksi nyt myös puolueet ovat havahtuneet oppivelvollisuuden ongelmiin ja oppivelvollisuuden jälkeenjääneisyyteen.
OAJ:n julkistama malli on ensimmäinen kokonaisratkaisu, jonka pohjalta asia voitaisiin päättää seuraavassa hallitusohjelmassa.