Tytöt tikunnokassa
Naisten ja tyttöjen osallistuminen yhteiskunnalliseen päätöksentekoon on kasvanut koko ajan.
Lasikattoja on ropissut alas kiihtyvään tahtiin niin julkisella kuin yksityiselläkin saralla.
Roolimallit ja perinteiset urapolut ovat saaneet väljemmän ja värikkäämmän elämän. Meistä kaikista voi tulla ihan mitä vain.
Kasvoin itse vastuullisten tehtävieni kautta poliitikoksi. Ensin koulussa oppilaskuntavaikuttamisen kautta nuorisojärjestöön, ja sieltä kunta- ja maakuntapöydän kautta valtakunnan tehtäviin.
Matkalla on ollut myös vastoinkäymisiä ja tytöttelyä, joka on kasvattanut vain vahvempaa nahkaa ja lujaa itsetuntoa.
Sitä saa naisena olla täysillä monessa roolissa: äitinä, vaimona, lasten kasvattajana ja töissä politiikan parissa.
Kun näen nuoren tytön, jolla on kipinä silmäkulmassa parantaa maapallomme asioita, hyrisen tyytyväisyyttä. Suomessa on kaikki mahdollisuudet osallistua ja tulla kuulluksi. Näin ei valitettavasti ole kaikkialla.
Liian moni tyttö kehitysmaissa jää vaille koulutusta tai joutuu lapsityövoiman uhriksi. Lapsuuteen ei kuulu leikki vaan pelko tulevaisuudesta, jonka joku toinen on jo käsikirjoittanut.
Kehitysmaiden lähes miljardi nuorta tulee työikäiseksi seuraavan vuosikymmenen aikana. Heistä 90 prosenttia työllistyy epäviralliselle sektorille, jossa on huono palkka, väärinkäyttöä ja riistoa. Suuri osa on tyttöjä ja naisia.
Kansainvälistä tyttöjen päivää vietettiin eilen torstaina, ja sen teemana oli Skilled GirlForce, eli taitava tai ammattitaitoinen tyttövoima.
Tämän päivän tytöt valmistautuvat maailmaan, jossa innovaatio ja automaatio muuttavat työn luonnetta.
Koulutetuilla ja osaavilla työntekijöillä on suuri kysyntä, mutta silti noin neljäsosa nuorista ei tällä hetkellä ole koulutuksen parissa tai työssä.
Omat ansiotulot ovat yksi suurimpia tasa-arvon ja naisten itsenäisyyden edistäjiä. Naisten kouluttautuminen ja työnteko edistävät myös lasten ja perheiden hyvinvointia.
Tarvitsemme reilut ja tasa-arvoiset mahdollisuudet elämisen mahdollisuuksien kasvattamiseen meillä ja muualla.