Kaaharit
Ylinopeudesta on säädetty rangaistukset. Toistuvista, pienistäkin, voidaan ottaa kortti määräajaksi. Jos hyvätuloinen ajaa 30 kilometrin ylinopeutta, voi sakko olla vaikkapa kevyet satatuhatta euroa.
Hyvätuloinen ajaa viimeisen päälle olevalla autolla, jossa on turvalaitteita joka lähtöön. Luuseri ajaa samaa nopeutta katsastamattomalla ritsalla, sileillä renkailla, huonoilla jarruilla ja huonolla asenteella. Rangaistus on pari sataa euroa. Samasta rikkeestä.
En puolustele minkään tulotason ylinopeutta ajavia. Mutta välillä huvittaa. Kuten nyt Aurinkokuningas Tami Tammisen tapaus. Ymmärrän, että hänen egonsa on korkea, mutta voi Tami vähän olla oikeassakin, omassa asiassaan.
Todennäköisesti ajokortiton iltapäivälehden toimittaja otsikoi Tamin kaahanneen. Kävi ilmi, että yksi kolmesta ylinopeudesta oli 89 km/t, kahdeksankympin alueella. Ylitys mikä ylitys, ihan yhdeksän tuntikilometriä. Minä sulle kaahaukset näytän!
Ihan aikuisten oikeasti, mikähän valtava vaara siitä aiheutuu, jos joku ajaa hieman ylinopeutta. Ihan faktatietojen mukaan tasan yhtä suuri vaara kuin siitä kun poiketaan liikennevirran nopeudesta alaspäin.
Varsinkin kesäaikaan moottoritien 120:n nopeudessa tulee perä edellä vastaan joku ratista puristaja joka on nähnyt hyväksi valita matkanopeudekseen 70 kilometriä tunnissa.
Osa ajaa henkilökohtaisen suorituskykynsä rajoilla, mutta näkee siellä myös niitä jotka vahtivat päästöjä ja kulutusta. Usein on joku pirtanauha päässä ja pientä partaa, sukupuolesta riippumatta. Sitten on niitä, joiden mittari näyttää 15 km/t liian vähän.
Rajoitusten määräytyminen on huvittavaa. Ajatellaan vaikka Kotkan ja Kouvolan välistä tietä.
Sen perusnopeus on 100 kilometriä tunnissa. Paitsi! Olosuhteet eivät muutu miksikään, mutta kalenterista katsotaan, on talvinopeuden aika. 80 kilometriä.
Eilen sait ajaa kuivalla sulalla tiellä satasta, tänään vain kahdeksaakymppiä. Ja totta kai tunnukseton poliisiauto on kalastamassa rahaa valtiolle. Kiva, sehän tulee meidän kaikkien hyväksi.
Keväällä toisinpäin sitten. Tie on sula, ollut periaatteessa koko talven, mutta maaliskuun lopuilta sitten pysyvästi. Ajettaisiinko satasta? Ei ajeta. Kesänopeudet alkavat tiemestarin kalenterin mukaan.
Vaikka minnepä tässä on kiire. Körötellään, ei kaahata.