Suuri osa Suomen suuresta digi-potentiaalista vielä hyödyntämättä
Suomella on maailman parhaat edellytykset hyötyä syvenevästä digitalisoitumisesta, torstaina julkaistu Etlatiedon toteuttama Digibarometri 2016 -raportti osoittaa.
Raportissa vertaillaan 22 maan digitaalisuusastetta, muun muassa kuinka hyvin maassa osataan hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia esimerkiksi kansalaisten osalta, yrityksissä ja julkisella sektorilla.
Kolmatta kertaa julkaistua raporttia esiteltiin torstaina Finlandia-talossa Helsingissä.
– Kärkipaikasta huolimatta digitaalisuus on edelleen Suomelle suuri, pitkälti hyödyntämätön mahdollisuus, Etlatiedon toimitusjohtaja Petri Rouvinen analysoi.
Maailmanpankin mukaan edessä oleva uuden teknologian tuoma toimialojen murros on Suomessa poikkeuksellisen suuri.
– Onneksi barometrin perusteella näyttää siltä, että edellytykset sen kohtaamiseen ovat maailman parhaat, Rouvinen toteaa.
Esimerkiksi yli puolet suomalaisten verkossa avaamista mainoksista johtaa ulkomaisen yrityksen verkkosivuille, selviää Googlen keräämistä tiedoista.
Neljällä toimialalla viidestä osuus on kasvanut viime vuosien aikana.
Toimialoja ovat muoti ja pukeutuminen, majoituspalvelut, kodinkoneet, koti ja puutarha sekä urheiluvälineet.
Esimerkiksi urheiluvälineissä ulkomaisten yritysten osuus klikkauksista oli viime vuonna 53 prosenttia. Vuonna 2013 lukema oli vielä 35 prosenttia.
Kodin ja puutarhan kategoriassa ulkomaisten yritysten sivuille johti 54 prosenttia suomalaisten avaamista mainoksista. Vielä vuonna 2013 luku oli 41 prosenttia.
Ulkomaisten yritysten osuuden ennakoidaan kasvavan entisestään.
Luvuista on hyvä huomata, että ne pohjautuvat Googlen omasta liikenteestään tekemiin havaintoihin.
Googlen analyytikon Jaakko Pihlajan mukaan verkossa ei tunneta perinteisiä maarajoja, joten uudet maailmanlaajuiset markkinat ja bisnesmahdollisuudet ovat yritysten saavutettavissa digitaalisin keinoin.
Suomalaiset verkkokaupat ovat kuitenkin vielä varovaisia hakiessaan uusia asiakkaita ulkomailta.
– Kansainvälisestä verkkokaupasta tulee yksi tulevaisuuden kasvun ajureista. Alan ennustetaan kasvavan vuosittain 20 prosentilla, Pihlaja toteaa.
Yksin Suomessa tehdään päivittäin 30 miljoonaa hakua Googlen kautta.
Pihlajan mukaan ulkomaiset yritykset kasvattavat osuuttaan myös perinteisesti kansalliseksi mielletyillä aloilla, kuten finanssisektorilla.
– Jotta Suomi pysyisi kärjessä, digitaalisten kansainvälisten mahdollisuuksien hyödyntäminen on keskeisessä asemassa.
Myös ulkomailta suomalaisten yritysten sivuille mainosten kautta tuleva verkkoliikenne vahvistaa ulkomaisten verkkokauppojen vieneen pidemmän korren.
Googlen tietojen perusteella Suomen suurimpien kaupan alan yritysten viime vuonna saamista mainosklikkauksista vain 17 prosenttia tuli ulkomailta.
Esimerkiksi Ruotsissa sama luku oli viime vuonna 65 prosenttia ja Tanskassa 64 prosenttia.
Kaupan liitto on arvioinut vuonna 2015, että ulkomaisiin verkkokauppoihin virtaa Suomesta 1,2–1,6 miljardia euroa eli jopa 44 prosenttia kaikista vähittäiskaupan verkko-ostoksista.