Alman Telanne toivoo digi-alv:n alentamisen toteutuvan
Mediakonserni Alma Media kasvatti loka-joulukuussa sekä liikevaihtoaan että tulostaan. Oikaistu liikevoitto oli 10,6 miljoonaa euroa, liki 50 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Liikevaihtoaan Alma kasvatti viime vuonna yli viidenneksellä 353 miljoonaan euroon.
Koko vuoden oikaistu liikevoitto nousi 35,2 miljoonaan euroon, kun se edellisenä vuonna oli 23,4 miljoonaa.
Yhtiö ennakoi, että alkaneen vuoden liikevaihto pysyy viime vuoden tasolla ja oikaistu liikevoitto kasvaa.
Vetoapua tulee paitsi Suomen piristyvästä taloudesta myös yhtiölle tärkeistä Tshekistä ja Slovakiasta, joihin ennakoidaan 2–4 prosentin talouskasvua.
Hallitus esittää 16 sentin osinkoa.
Toimitusjohtaja Kai Telanne luonnehti viime vuoden liiketoiminnan kehitystä hyväksi. Mediamainonnan markkina Suomessa on heräämässä kasvuun ja Iltalehti kasvatti digitaalista liiketoimintaansa.
Alue- ja paikallislehtiä julkaisevassa Alma Regions -segmentissä liikevaihdon lasku hidastui loppuvuonna. Liikevoitto pysyi edellisvuoden tasolla kulusäästöjen avulla.
Digitaalisen median mainosmyynti kasvoi yleistä markkinaa paremmin, mutta kasvu ei riittänyt paikkaamaan painetun median mainosmyynnin laskua, Telanne totesi katsauksessaan.
Regions-segmenttiin kuuluvat muun muassa Aamulehti, Satakunnan Kansa, Lapin Kansaa sekä Pohjolan Sanomat.
EU:ssa vireillä oleva ajatus digitaalisten lehtien ja kirjojen arvonlisäveron alentamisesta on Telanteen mielestä positiivinen signaali. Hallitus on ottanut esitykseen myönteisen kannan ja Telanne toivoi sen toteutuvan jo ensi vuonna.
– Digi-alv:n laskeminen 10 prosenttiin edesauttaisi suomalaisten mediatalojen kilpailukyvyn ylläpitämistä ja lisäisi digitaalisten palveluiden ja sisältöjen kysyntää ja käyttöä, Telanne sanoi.