OAJ:n edustaja muistuttaa oppilaiden välisistä eroista etäopetuksessa: "Tukiopetuksen tarve tulee olemaan poikkeustilanteen jälkeen suuri"
Oppilaiden väliset erot ovat nousseet etäopetuksessa esiin, kertoo OAJ:n kehittämispäällikkö Jaakko Salo.
Niille oppilaille, joille opiskelu on normaalissa kouluarjessa vaikeaa, etäopiskelu on erityisen haastavaa.
– Jokaisessa luokassa on varmasti oppilaita, jotka tarvitsevat jok’ikinen oppitunti opettajan ohjausta ja opetusta. Heille tämä on ilman muuta vaikeaa.
Pikkuoppilaat ovat keskittymisen puolesta myös vaikea yleisö.
– Iän myötä lapsen ja nuoren omatoimisuus ja itseohjautuvuus lisääntyy, jolloin etänä opiskelu on helpompaa, Salo kertoo.
– Oppilaiden välillä on yksilöllisiä eroja. Myös ylemmillä luokilla on oppilaita, joille vaikkapa kirjallisten ohjeiden seuraaminen voi olla vaikeaa.
Murrosikäiset yläkoululaiset voivat sen sijaan kärsiä opiskelumotivaation puutteesta, jolloin opettajan läsnäolo ja opiskelemaan patistelu olisi erityisen tärkeää.
Mahdollisista vaikeuksista huolimatta sekä Salo että opetusministeri Li Andersson (vas.) suosittelevat vahvasti, että pikkukoululaiset pysyvät kotona.
Andersson sanoi hallituksen maanantaisessa tiedotustilaisuudessa, että etäopetus on paras vaihtoehto myös pienille lapsille nykyisessä tilanteessa.
– On varauduttu siihen, että voidaan mahdollisesti lisätä resursseja esimerkiksi oppimisen tukeen, jotta me voidaan huolehtia kaikkien oppilaiden mahdollisuuksista pystyä mahdollisimman sujuvasti jatkamaan omia opintojaan sitten, kun kaikki palaavat kouluihin, Andersson sanoi.
OAJ:n Salo on sitä mieltä, että poikkeustilanne vaikuttaa väistämättä lasten oppimiseen.
– Meillä pitää olla jälkikäteen resursseja siihen, että tukea, tukiopetusta ja erityisopetusta tulee antaa. Niiden tarve tulee olemaan suuri tämän seurauksena.