Kommentti: Hallituksen sote-vastineen julkaiseminen vaatii eduskunnalta kommervenkkejä
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta äänesti tänään hallituksen sote-vastineen julkaisemisesta.
Oppositiopuolueet halusivat vastineen julkisuuteen mahdollisimman pian, hallituspuolueet halusivat antaa hallituksen ensin esitellä vastineensa.
Valiokunnan enemmistön eli hallituspuolueiden kanta voitti. Vastine julkaistaan tiistaina aamukahdeksalta.
Mutta miksi ihmeessä paperia ei voida julkaista esimerkiksi tänään iltapäivällä hallituksen tiedotustilaisuudessa tai sen jälkeen eduskunnan sivuilla?
Hallituksen vastaus perustuslakivaliokunnan muutosesityksiin olisi ollut julkinen, jos hallitus olisi tuonut sen eduskuntaan täydentävänä esityksenä.
Samalla asian käsittely olisi hidastunut, sillä täydentävä esitys olisi vaatinut sekä eduskunnassa että hallituksen piirissä laajemman käsittelyn.
Todennäköisesti tästä syystä hallitus valitsi vastaamisen tavakseen vastineen.
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan valiokuntaneuvos Eila Mäkipään mukaan vastineet ovat lainsäädäntötyössä paljon käytetty työskentelytapa, jolla hallitus ottaa kantaa valiokuntakuulemisissa esiin tulleisiin muutosehdotuksiin.
Kun hallitus päätti mennä kevyemmän kaavan kautta, syntyi haasteita asian julkisuuden kannalta.
Periaatteessa hallituksen eduskunnalle toimittamaa vastinetta ei nimittäin saisi julkaista.
Eduskunnassa käsiteltävien asioiden julkisuudesta määrätään eduskunnan työjärjestyksessä.
Valiokuntaneuvos Mäkipään mukaan työjärjestys toteaa yksiselitteisesti, että valiokunnissa käsiteltävät asiat tulevat julkiseksi vasta sitten, kun asian käsittely valiokunnassa on päättynyt.
– Tässä ei ole mitään harkintavaltaa, Mäkipää kertaa Suomenmaalle.
Valiokuntien suljettujen ovien takana tapahtuvaan työskentelyyn sisältyy poikkeus: julkiset kuulemiset.
Valiokunat ovat järjestäneet niitä viime vuosina asioista, joiden arvellaan kiinnostavan kansalaisia, esimerkiksi kansalaisaloitteista.
Mäkipään mukaan julkisia kuulemisia ei kuitenkaan järjestetä sen vuoksi, että saataisiin joku asia julkiseksi, vaan siksi, että joku asia kiinnostaa kansalaisia.
– Funktio on ihan muu, julkisen keskustelun mahdollistaminen.
Samalla julkisiin kuulemisiin sisältyy kuitenkin mahdollisuus myös asiakirjojen julkistamiseen.
– Julkisen kuulemisen yhteydessä esitetyt asiakirjat voidaan valiokunnan päätöksellä päättää julkaista, Mäkipää kertoo.
Mäkipään mukaan valiokunnan julkista kuulemista ei voida järjestää kesken eduskunnan täysistunnon, joka alkoi maanantaina klo 14.
Jos valiokunta olisi halunnut järjestää kuulemisen maanantaina hallituksen tiedotustilaisuuden jälkeen, sen olisi pitänyt pyytää eduskunnan istunnon keskeyttämistä tai järjestää kokous epämääräiseen ilta-aikaan.
Siksi kuuleminen järjestetäänkin vasta tiistaina aamulla. Mäkipään mukaan kyse on 20 minuutin kokouksesta, jossa kuultavana on sosiaali- ja terveysministeriö.
Tilaisuuden alkaessa hallituksen vastine julkaistaan myös netissä.
Hallituksen vastineen julkistaminen on varmasti oikea päätös.
Kysymys kuitenkin kuuluu, olisiko eduskunnan julkisuussäädöksiin syytä antaa lisää liikkumavaraa, silloin, kun valiokunta arvioi, että jonkun käsittelyssä olevan asian julkaiseminen voisi olla tarpeen kesken käsittelyn.
Tuskinpa tällainen mahdollisuus ainakaan vahingoittaisi ketään.