SAK:n asiantuntija suitsuttaa ministeri Berneriä rautateiden kilpailun maltillisesta avaamisesta – "Teki vastuullisen ratkaisun"
SAK:n elinkeinopoliittinen asiantuntija Sauli Hievanen kehuu liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) linjauksia rautatiekilpailun avaamisessa.
– Liikenneministeri Berner osoitti hyvää harkintaa avatessaan junaliikennettä kilpailulle maltillisella mallilla. Berner on valmistellut esitystä monien yhteiskunnallisten ristipaineiden keskellä, toteaa Hievanen blogissaan .
Hievasen mukaan Suomen rautatiejärjestelmällä on edessään suuri muutos 2020-luvun alkupuolella, kun matkustajamäärillä mitattuna suurin osa liikenteestä avautuu tuolloin kilpailulle.
– Monissa maissa on maksettu kalliita oppirahoja, kun vapaaseen kilpailuun on siirrytty liian pitkin kertaloikin. Onneksi meillä maltettiin jatkaa käytännöllistä, harkittuihin valintoihin perustuvaa valmistelua, joka on ollut leimallista Suomen 150-vuotisen rautatiehistorian aikana, hän kirjoittaa.
Ministeri Anne Bernerin taajamajunille ehdottama kalustoyhtiömalli on Hievasen mielestä perusteltu ratkaisu liikenteessä, joka perustuu julkiseen hankintaan.
– Tavaraliikenteessä rautatietoimijoiden pitää nyt ja jatkossakin investoida itse omaan kalustoonsa. Sama koskee myös kaukoliikennettä, jos se joskus avataan useille operaattoreille.
– Investoinnit ovat osa kilpailua, jotka synnyttävät vaihtoehtoja kalustoratkaisuille ja parantavat matkustajien palvelutasoa.