Kaikkonen: Pienten lasten koulu olisi ratkaisu oppimistulosten eriarvoistumiseen
Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kaikkonen esittää pienten lasten koulua ratkaisuksi koulutuksen eriarvoistumiseen ja oppimistulosten eriytymiseen.
Kaikkosen mukaan koulutaipaleen ensimmäiset vuodet ja niiden nivelvaiheet olisi punottava kokonaisuudeksi, jonka aikana varmistettaisiin jokaisen lapsen perustaitojen osaaminen.
– Esikoulusta ja peruskoulun kahdesta ensimmäisestä vuosiluokasta tulee muodostaan kokonaisuus, pienten lasten koulu, jonka aikana varmistetaan jokaisen lapsen perustaitojen riittävyys edetä pidemmälle, Kaikkonen selventää ehdotustaan.
Kaikkonen korostaa, että oppimiseroja voidaan torjua parhaiten kiinnittämällä huomiota ensimmäisinä kouluvuosina oppimisvaikeuksiin.
Samalla pitäisi Kaikkosen mukaan antaa tukea niin lapselle kuin perheellekin.
– Tarvittaessa lapselle on myös annettava enemmän aikaa perustaitojen oppimiseen. Oppimiseroja ei saa päästää syvenemään yläluokille saakka ennen asiaan puuttumista, Kaikkonen sanoo.
Jokaisella lapsella tulee kansanedustajan mukaan olla tasavertaiset lähtökohdat oppia.
– Suomalainen peruskoulu on rakennettu niin, että siellä jokainen saa taustastaan huolimatta samat eväät elämälleen. Niin on oltava myös tulevaisuudessa.