S-ryhmä muuttaa suunnitelmiaan asiakastietojen keräämisestä
S-ryhmä muuttaa kiisteltyä suunnitelmaansa asiakastiedon keräämisestä. Jatkossa asiakas voi päättää, saako hänen ostotietojaan hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa tai henkilökohtaisten digitaalisten palveluiden tuottamisessa.
Asiakkaan tekemillä valinnoilla ei myöskään ole vaikutusta bonusten maksamiseen.
S-ryhmä kertoi heinä-elokuun vaihteessa ostotietojen entistä tarkempaa keruuta kuluttajista yksittäisten ostojen perusteella. Tietosuojavaltuutetun toimisto sekä kilpailu- ja kuluttajavirasto käynnistivät selvityksen S-ryhmän tiedonkeruusta.
– Olemme tyytyväisiä asiakastietojen hyödyntämisestä käytyyn monipuoliseen ja arvokkaaseen keskusteluun. Olemme ottaneet keskustelusta opiksemme ja muutamme suunnitelmiamme entistä paremmin erilaiset asiakastarpeet huomioiviksi, sanoo SOK:n asiakkuuksista ja digitaalisista palveluista vastaava johtaja Veli-Pekka Ääri tiedotteessa.
Vuodesta 2014 lähtien tarkkaa tuotetasoista ostotietoa on kerätty Sokos- ja Emotion-ketjujen myymälöistä sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista.
Syyskuun alussa käytännön on määrä laajentua myös Prismoihin, S-marketeihin, Saleihin, Alepoihin, ABC:ihin, Kodin Terroihin, S-Rautoihin ja Marks & Spencereille, joista on tähän mennessä kerätty tietoja vain tuoteryhmätasolla.
Tiedot ostoksista saadaan, jos asiakas käyttää S-etukorttia oston yhteydessä.
– Käsityksemme mukaan viranomaiset pitivät saamaansa selvitystä tässä vaiheessa riittävänä, Ääri arvioi.