Polttomoottoriautoillakin voidaan vähentää päästöjä
Liikenteestä käydyssä julkisessa keskustelussa on keskitytty liikenteen päästöjen vähentäminen.
Se on jotanut siihen, että puolueet ovat kilpaa ottaneet kantaa autoihin sekä liikenteen verotukseen. SDP ja Vihreät ovat käyneet jopa julkista huutokauppaa sillä, kumpi puolue on ensimmäisenä kieltämässä polttomoottoriautot sekä lyömässä tiskiin korkeimman luvun sähköautojen määrälle.
Liikenteen päästöjen vähentämisessä on kuitenkin edettävä suunnitelmallisesti ja määrätietoisesti, mutta vaiheittain ja maltilla. Ilmasto ei pelastu sillä, että autoilusta tehdään kalliimpaa. Suomi tulee aina olemaan pitkien etäisyyksien maa. Suurimmalle osalle meistä oma auto on päivittäinen välttämättömyys.
Tulevien poliittisten päätösten on perustuttava tutkittuun tietoon. Pohjaksi tarvitaan eri ratkaisumallien vaikutusarvioinnit sekä teknologian kehittymisnäkymät. Liikenteen päästöjen vähentämiseksi tarvitaan parlamentaarisesti ja yli vaalikausien ulottuvaa ohjelmaa.
Päästöt vähenevät myös liikenteen sähköistymisen, eri palveluratkaisujen, tehokkaamman julkisen liikenteen avulla sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämisellä.
Markku Pakkanen
Keskusta ei ole kieltämässä polttomoottoriautoja. Nopeimmin ja tehokkaimmin liikenteen päästöjä voidaan vähentää lisäämällä biopohjaisten polttoaineiden käyttöä. Se on mahdollista polttoaineiden jakeluvelvoitteiden avulla tai muuntamalla nykyinen auto biokaasulla toimivaksi. Päästöjen kokonaismäärää arvioitaessa on otettava huomioon polttoaineen tuotantotavat.
Päästöt vähenevät myös liikenteen sähköistymisen, eri palveluratkaisujen, tehokkaamman julkisen liikenteen avulla sekä kävelyn ja pyöräilyn edistämisellä.
Keskusta ei näe järkeväksi autoverotuksen poistamista kokonaan. Vähäpäästöisissä autoissa autovero on jo matala, jolloin autoveron poistamisesta suurin hyöty menisi eniten saastuttaville autoille. Autoveron poistaminen aiheuttaisi melkein miljardin euron loven valtion verotuloihin. Loven paikkaaminen tarkoittaisi polttoaineiden veroihin kymmenien senttien korotusta litralta tai ajoneuvoveron kaksinkertaistamista. Se olisi epäoikeudenmukaista vähävaraisille ihmisille, jotka tarvitsevat omaa autoa.
Arvioiden mukaan jopa joka kolmas uutena myyty auto on työsuhdeauto. Vähäpäästöisemmän autokannan aikaansaamiseksi työsuhdeautojen verotusta kannattaisi muuttaa päästöjen perusteella porrastetuksi. Näin saataisiin vauhtia sähköautomarkkinoille.
Liikenteen täyssähköistymisestä on puhuttu vuosia. Vielä haasteena on nykyisen teknologian mukaisten akkujen lyhyt käyttöikä, mineraalien saatavuus, latauspisteiden pieni määrä ja talvesta johtuvat haasteet.
Sähköautojen korkea hinta on myös yksi keskeinen hankintaa hidastava tekijä. Näitä ongelmia on vielä perusteellisesti tarkasteltava ennen kuin niihin ratkaisut löytyvät. Tehtävää siis riittää myös autoilun näkökulmasta.