Maatalousministeri Lepän kritiikki kaupan brändeistä saa kyytiä alan toimijoilta
Kaupan ja elintarviketeollisuuden edustajat tyrmäävät tulevan maatalousministerin Jari Lepän (kesk.) näkemyksen siitä, että ruokakaupan omat tuotemerkit ovat markkinahäirikköjä.
Leppä sanoi STT:n haastattelussa perjantaina, että ruokakaupan omat tuotemerkit luovat epäoikeudenmukaisuutta ja epätasapainoa elintarvikkeiden tuotantoketjuun.
Elintarviketeollisuusliiton toimitusjohtaja Heikki Juutinen pitää näkemystä vanhanaikaisena. Hänestä ne olivat häiriköitä kymmenisen vuotta sitten, kun niiden osuutta lähdettiin strategisesti nostamaan, mutta nykyään sellaista ongelmaa ei ole.
– Toimintatapa, joka kaupan merkkien tekemiseen ja valmistamiseen liittyy, on kehittynyt jopa hyvään suuntaan vuosien myötä, hän sanoo STT:lle.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajan Kari Luodon mukaan kaupan omat merkit vain kirittävät hyvin kilpailua.
– Omalta osaltaan ne myös edesauttavat kauppaa tarjoamaan edullisia vaihtoehtoja kuluttajille.
Ministeri Lepän mielestä kaupan omat brändit ovat myös hyötyneet ansiotta merkkibrändien tuotekehityksestä nappaamalla toisen kehittämän brändin ja tekemällä omalla merkillä samaa tuotetta ”pikkuisen nimeä muuttamalla”.
Juutisen mukaan alkuun kaupan merkit kopioivat brändituotteita, mutta tänä päivänä sitä tapahtuu melko vähän.
– Niitä ongelmia, joihin ministeri viittaa, on pystytty kaupan kanssa keskenään purkamaan.
Luoto ei näe kopioinnissa ongelmaa.
– Jos joku on keksinyt tomaattiketsupin aikoinaan, niin onko seuraava, joka on tehnyt tomaattiketsupin toisella merkillä, syyllistynyt myös kopioimiseen?
Ruokakaupan omia merkkejä ovat muun muassa Pirkka, Rainbow, Euroshopper ja Eldorado.
Suomessa päivittäistavarakaupan myynnin arvosta 24 prosenttia on kaupan omia merkkejä.
Osuus on alhaisempi kuin Euroopassa keskimäärin.