Kysely terveydenhuollon toimivuudesta: Potilaita kohdellaan hyvin, mutta palveluihin pääsy tökkii
Yli puolet terveydenhuollon potilaista kokee, että palveluun pääsyssä on parannettavaa. Potilaat kuitenkin kokevat, että heitä kohdellaan hyvin.
Asiat selviävät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kyselystä.
Kolme neljästä vastaajasta katsoi, että heidän tietojaan käsitellään luottamuksellisesti ja että heidän yksityisyyttään kunnioitetaan.
Haasteita sen sijaan oli hoitoon pääsyssä.
– Vain hieman alle puolet pääsi hoitoon ja tutkimuksiin riittävän nopeasti, ja vain joka kolmas oli aina voinut osallistua omaa hoitoaan koskeviin päätöksiin, THL:n tutkimuspäällikkö Anna-Mari Aalto kertoi tiedotteessa.
Kokemukset olivat kielteisimpiä taloudellisissa vaikeuksissa olevilla sekä palveluja paljon tarvitsevilla ja käyttävillä.
Kyselyn toteutti Tilastokeskus, ja siihen vastasi yli 2 600 ihmistä.