Kommentti: JSN:n päätöksistä kannattaa ottaa opiksi
Julkisen Sanan Neuvosto ei ole oikeusistuin. Se on median itsesäätelyelin, joka tulkitsee Hyvää Journalistista Tapaa.
Journalistin ohjeet on porukalla kirjoitettu ja yhdessä hyväksytty.
JSN on hyvä järjestelmä siksi, että kaikkia kiistakysymyksiä ei tarvitse viedä käräjille. Mutta ennen kaikkea se on hyvä järjestelmä siksi, että keskustelu journalismin periaatteista ja hyvistä toimintatavoista jatkuu koko ajan.
Päätöksiä tekemässä on toimittajia ja päätoimittajia, mutta myös yleisön edustajia.
Jos päätökset ovat helppoja, ne ovat yksimielisiä.
Usein ne eivät ole helppoja, sillä monenlaista on jouduttu pohtimaan jo toimituksessa: voidaanko tämä juttu julkaista, pitääkö tämä varmasti paikkansa, onko tehty riittävästi tarkistuksia, mikä on jutun merkitys ja painoarvo, saako lukija tästä varmasti oikean käsityksen…
Silloin, kun JSN tekee äänestyspäätöksen, suurella osalla toimittajista on vaikeuksia välittömästi ja varauksetta päätöstä puolustaa.
Siihen on kuitenkin tyytyminen. Parempaakaan järjestelmää ei ole keksitty.
Mitä näistä tuoreimmista JSN:n päätöksistä sitten seuraa?
No ainakin paljon keskustelua, kuten on jo nähty.
Päätoimittaja Atte Jääskeläinen kuvaa blogissaan sitä marraskuun iltaa, josta koko jupakka alkoi. Pääministeri Juha Sipilän viestin saatuaan hän luki YLEn verkkosivulla olevan uutisen: ”Faktat näyttivät olevan kunnossa.”
Mutta sitten:
”Yhteen asiaan kiinnitin huomiota: Juttu loi mielikuvan siitä, että asiaan liittyisi jotakin moitittavaa. Verkkojutun kuvituksena oli grafiikka, jossa nuolikuviossa ”valtion rahaa” virtasi ”Pääministeri Juha Sipilältä”
Terrafamen kautta suoraan hänen sukulaisilleen.”
Ja edelleen ”Kuvio vihjasi suoraan, että Sipilä olisi suosinut sukulaisiaan, ja faktat eivät sellaista johtopäätöstä tukeneet.”
Tuon jälkeen tapahtui paljon ja monenlaista, mutta jo pelkästään alkuvaiheen tapahtumissa riittää analysoitavaa.
Pääministeri on myöntänyt virheensä. Hän otti opikseen heti marraskuussa: jos hänellä on jotain huomautettavaa uutisointien suhteen, hän ei enää itse ota yhteyttä toimittajiin.
Toivottavasti toimituksissa nyt keskustellaan siitä, olisiko myös meillä jotain opiksi otettavaa.