Helsinkiä lobattiin Brysselissä lääkeviraston sijoituspaikaksi – "Hyvä kaupunki elää"
Kesät ovat mahtavia. Talvet…
Mitä sitä kiertelemään: Kaikkia EU:n lääkeviraston työntekijöitä eivät Suomen talvikelit välttämättä houkuta.
Torstaina oli Suomen vuoro kutsua Brysselin keskeiset EU-mediat ja eri maiden lähetystöt kuulemaan perusteluita, miksi lääkevirasto pitäisi sijoittaa juuri Helsinkiin.
Kisa viraston kotipaikasta käy nyt kuumimmillaan, sillä EU-maat äänestävät sijainnista marraskuun lopulla.
Noin 50-henkinen yleisö sai ensin nähdä
mainosvideon, jossa listattiin 10 syytä, miksi Helsinki on hyvä kaupunki elää. Luonto, meri, hyvät kulkuyhteydet ja asioiden toimivuus, kuului lista perusteluita.
Pormestari Jan Vapaavuori (kok.) ja sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila (sin.) kauppasivat Helsinkiä nimenomaan hyvän elämänlaadun kaupunkina.
– Epävakaassa maailmassa se, että lapsen voi lähettää turvallisesti kouluun tai että vesijohtovettä voi juoda, muuttuu luksukseksi. Se on jotakin, mitä Suomi ja Helsinki voi tarjota, Vapaavuori markkinoi.
Suomi yrittää vedota muihin EU-maihin synergiaeduilla, joita syntyisi, jos kemikaali- ja lääkevirastot saataisiin samaan kaupunkiin.
Suomalaiset uskovat, että nykyisen viraston olemassa olevat toiminnot voisivat auttaa siinä, että lääkevirasto saadaan siirrettyä ongelmitta Lontoosta Helsinkiin tai ”ilman hikkoja” kuten yhdessä mainosvideoista luvataan.
Juuri lääketurvallisuuden säilyminen on yksi ratkaisevista kriteereistä, kun uutta sijaintipaikkaa arvioidaan.
EU-kirjeenvaihtajat ja edustustojen asiantuntijat ovat kiertäneet viime viikkoina tiuhaan ehdokasmaiden tilaisuuksissa.
Lääkevirastoa havittelee 19 jäsenmaata, joista monet markkinoivat omaa kaupunkiaan samalla kaavalla, järjestämällä tilaisuuksia ja julkaisemalla mainosvideoita.
– Olen nähnyt jo niin monta esittelyä, jotka kaikki muistuttavat toisiaan. Lopullinen äänestys voi olla myös poliittinen, enkä siksi usko, että tilaisuuksia kiertämällä voisi päätellä, kuka kisan voittaa, eräs EU-toimittaja summasi Suomen tilaisuuden jälkeen.
Paikalla olleet toimittajat ja eri maiden edustustojen työntekijät kehuivat tilaisuutta jälkikäteen kohteliaasti.
Italialainen toimittaja piti hyvänä, että Suomi korostaa hyviä liikenneyhteyksiä, vaikka halpalentojen vähyys ainakin joistain Euroopan kaupungeista mietitytti häntä.
Muutamakin kiitteli itsekriittistä huumoria sekä tapaa, jolla Milttonin tuottamalla mainosvideolla vitsailtiin Suomen talvesta.
– Mutta onko talvi jopa pahempi kuin Brysselissä, EU-toimittaja jäi miettimään.
Jo tulevana lauantaina saadaan suuntaa siitä, kuinka suurella voimalla Suomen kannattaa jatkaa kampanjointia. Komissio julkistaa silloin arvionsa kunkin maan hakemuksista.