Hallituksen tarjoamat tukitoimet eivät riitä Lapsiperheiden Etujärjestölle
– Suomen hallitus on lyhytnäköinen eikä investoi riittävästi lapsiperheisiin, toteaa Lapsiperheiden Etujärjestö r.y.
Budjetti kiristää lapsiperheiden taloutta edelleen.
Järjestö kiittää hallitusta useista tukitoimista kuten äitiysavustukseen satsaamisesta, minimivanhempainpäivärahan ja yksinhuoltajien lapsilisän korotuksista, huoltajakorotuksesta opintotukeen sekä päivähoitomaksujen alentamisesta.
Samalla se muistuttaa, että Suomi tarvitsee syntyvyyttä tukevaa perhepolitiikkaa.
– Huoltosuhde on huolestuttava ja yhteiskunnan tulee luoda sellaiset olosuhteet ja edellytykset lastensaantiin, että ihmiset voivat pyrkiä kohti toivomaansa lapsilukua.
Kannanotossaan Lapsiperheiden Etujärjestö myöntää, että päivähoitomaksujen alentaminen ja maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilu sisältävät taloudellisen kädenojennuksen palvelujen tarvitsijoille.
– Mutta se tehdään tasa-arvoisuuden ja valinnanvapauden kustannuksella. Tukitoimissa on nähtävissä perheiden ohjaamista päivähoitomuodon valitsemisessa. Vanhempia halutaan ohjata yksipuolisesti kodin ulkopuoliseen työhön, jolloin ei voida puhua enää lapsi- ja perhelähtöisestä politiikasta.
Järjestö kritisoi myös vuoden 2014 lapsilisäleikkausta kompensoivasta väliaikaisesta lapsivähennyksestä luopumista vuodenvaihteessa 2017–18. Sen mielestä verovähennysmallia tulisi kehittää edelleen niin, että se kohdentuu perheille oikein ja riittävän suuruisena.
Lapsilisien ostovoimasta on heikentynyt. Samalla lapsiperheiden verotus kiristyy verovähennyksen poistumisen sekä kiinteistöverojen nousun ja asuntolainan korkovähennyksen pienenemisen takia sitä enemmän, mitä isommasta perheestä on kysymys.
– Lapsivaikutuksia arvioitaessa tuleekin jatkossa kiinnittää aikaisempaa olennaisesti enemmän huomiota lapsista johtuvien asumis-, liikenne- ja kulutusmenojen sisältämiin välillisiin veroihin, todetaan kannanotossa.
Lisäksi Lapsiperheiden Etujärjestö katsoo, että perhevapaauudistuksen lainsäädännöllinen voimaantulo vuoden alusta 2019 ei mahdollista uudistuksen huolellista valmistelua.
– Sen tulee sisältää muun muassa lapsivaikutusten arvioinnin sekä lapsi- ja perhejärjestöjen kuulemisen. Valmistelussa tulee hyödyntää myös kokemusasiantuntijuutta.