Uudessakaupungissa yrittäjäkin paistattelee autotehtaan imussa
Autotehtaan imu näkyy jo yrittäjän arjessa Uudessakaupungissa.
Puhelin on soinut tänäänkin monta kertaa, kertoo Timo Rautanen. Hän tekee rakennushommia ja puuhailee autojen kanssa.
– Ihmiset uskaltavat taas teettää hommia, hän sanoo tyytyväisenä.
Paikallisessa kahvilassa ovi käy tiuhaan, kun työmiehillä ja muilla lähistöllä työskentelevillä on lounastauko.
Muualta työn perässä muuttaneita ei kuitenkaan vielä katukuvassa kovin paljon näy, rekrytoinnit ympäri Suomen ovat vasta alkaneet.
Minna Rautanen työskentelee kirkon lapsityönohjaajana. Hän kertoo, että Uuteenkaupunkiin rakennetaan parhaillaan uutta päiväkotia. Tulijoiden tarpeisiin varaudutaan.
Molemmilla on tuttuja autotehtaalla töissä. Ihmisiä kulkee töihin pitkänkin matkan takaa.
– Salosta asti tullaan kimppakyydeillä, Minna Rautanen sanoo.
Vastaavasti Uudestakaupungista käydään töissä Meyer Turun telakalla, Rautaset kertovat. Matkoihin menee autolla tunti suuntaansa, junaliikennettä Turkuun on väläytelty.
Heidän mielestään on hyvä, että Valmet Automotive työllistää myös maahanmuuttajia.
– Sellaisetkin, joiden on ollut vaikea työllistyä kielen takia, ovat voineet saada töitä. Se on koko Suomen etu, kun saadaan veronmaksajia.
Täällä on aika kuumentuneet markkinat ainakin pienten asuntojen osalta.
myyntipäällikkö Jyrki Isotupa
Kaukaa töihin tuleville on rakennettu moduuliasuntoja tilapäiseen asuntotarpeeseen. Ensimmäiset valmistuvat huhtikuussa.
Uusikaupunki on kertonut, että alueelle aiotaan rakentaa 13 uutta kerrostaloa. Niihin tulee myös vuokra-asuntoja, joista on huutava pula.
Asuntokauppa käy kuumana. Yksiöt ja kaksiot on jo viety käsistä, nyt kysytään kolmioita, kerrotaan Uudenkaupungin OP-kiinteistökeskuksesta.
– Täällä on aika kuumentuneet markkinat ainakin pienten asuntojen osalta. Sijoittajat ostavat erityisesti niitä. Se on näkynyt viime vuoden puolella jo, kun autotehtaan rekrytoinnit alkoivat, ja vauhti vain kiihtyy, sanoo myyntipäällikkö Jyrki Isotupa.
Hänen mukaansa suurin muutos entiseen on se, että autotehtaan työllistävä sykli näyttää nyt pidemmältä kuin aiemmin totuttu kolme vuotta.
– Ihmiset uskaltavat ostaa asunnon, kun tulevaisuusnäkymä on vähän pidemmälle.
Eläkkeellä oleva Annika Sorvola muistaa hyvin, miten epäluuloisesti Uudessakaupungissa suhtauduttiin 1960-luvulla, kun tehtaassa alettiin valmistaa Saabeja. Siitä ei jostain syystä tykätty, eivätkä paikalliset mielellään menneet autotehtaalle töihin.
Työntekijöitä tuli paljon Pohjois-Suomesta. Heitä sanottiin poroiksi, eikä heidän kanssaan haluttu olla missään tekemisissä.
– Nykyään suuri osa asukkaista on alun perin muualta muuttaneita, joten suhtautuminenkin on erilaista, Sorvola sanoo.
Uudenkaupungin Saab-Valmet -tehtaan ensimmäinen auto valmistui 13. marraskuuta 1969. Auto oli Saab 96, ja se luovutettiin presidentti Urho Kekkoselle.
Myös Sorvolan mielestä on ihan hyvä, että autotehdas työllistää nykyään paljon myös maahanmuuttajia.
– Jospa saisimme tänne palveluita, kun tulee uusia ihmisiä.
Yöelämä on kuulemma vilkastunut, mutta siitä Sorvolalla ei ole omakohtaista kokemusta. Hän toivoisi kaupunkiin erityisesti tavarataloa. Sellainen kauppa puuttuu, jossa voisi rauhassa katsella vaatteita ja tavaroita.
– Parin viime vuoden aikana täällä on suljettu paljon liikkeitä. Tokmanni tuli, mutta eivät paikalliset ole ottaneet sitä omakseen.