THL lyttää Päivittäistavarakaupan arviot alkoholiuudistuksesta
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ei pidä uskottavina Päivittäistavarakaupan arvioita alkoholiuudistuksen vaikutuksista alkoholin kokonaiskulutukseen.
Päivittäistavarakaupan mukaan absoluuttisen alkoholin kokonaiskulutus jopa laskee, jos enintään 5,5-prosenttiset juomat tulevat ruokakauppoihin ja jos samalla alkoholiveroa korotetaan kautta linjan 8,5 prosentilla.
Arvio perustuu Taloustutkimuksella teetettyyn kyselytutkimukseen siitä, miten myynnin vapauttaminen vaikuttaisi ihmisten ostokäyttäytymiseen.
THL:n mukaan aiempi kokemus on näyttänyt, että ihmisten kyselyssä ilmaisemat aikeet ovat eri asia kuin lopulta toteutuva käyttäytyminen.
– Esimerkiksi kun alkoholiveroa oltiin alentamassa vuonna 2004, tehtiin katugallupeja, joissa ihmiset olivat liikuttavan yksimielisiä siitä, että ei tämä minun alkoholinkäyttööni vaikuta. Mutta me tiedämme tilastoista, että vaikutusta oli, sanoo tutkimusprofessori Pia Mäkelä THL:stä.
Päivittäistavarakaupan (PTY) arvion mukaan oluen kulutuksen keskivahvuus nousisi 4,5:stä vain 4,7 prosenttiin.
Vastaajilta kysyttiin, millaista olutta he ostavat ja kuinka paljon. Lisäksi kysyttiin, kuinka paljon keskioluen juojat siirtyvät vahvempiin juomiin ja kuinka paljon nyt Alkosta vahvempaa olutta ostavat asiakkaat kuluttaisivat sitä lisää.
– Asiakas vastasi näin. Ja meillä on tästä evidenssiä anniskelusta: siellä nelosoluen osuus on 13–14 prosenttia, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.
Lisäksi kauppamyynnin laajentuessa harvenevat Alkossa käynnit johtaisivat tämän arvion mukaan väkevämpien juomien ostamisen vähenemiseen.
THL näkee asian toisin.
– Alkon alkoholimyynnistä vain 3 prosenttia on näitä tuotteita, jotka siirtyisivät kauppoihin, ja niistäkin iso osa on ostoja, jotka tullaan tehneeksi, kun kerran ollaan siellä Alkossa ostamassa esimerkiksi viinejä, Mäkelä sanoo.
– 4,7–5,5-prosenttisten myynti toki siirtyisi lähes kokonaan kauppoihin, mutta me uskomme, että sen vaikutus Alkon asiakasvirtojen vähenemiseen olisi marginaalista.
Hän muistuttaa, että keskioluen tullessa aikanaan kauppoihin sen kulutus kasvoi reippaasti ja myös väkevien lähti kasvuun.
Päivittäistavarakaupan arvion mukaan Viron alkoholiveron korotus ei yksin riitä vähentämään alkoholin matkustajatuontia merkittävästi.
Veronkorotus tarvitsisi seurakseen Suomeen kaavaillun lakiuudistuksen, jossa sallittaisiin enintään 5,5 prosentin vahvuisten alkoholituotteiden myynti vähittäiskaupassa. Tällä yhdistelmällä alkoholin matkustajatuonti puolittuisi nykyisestä.
Esimerkkilaskelmissa on katsottu, millä tavalla pelkät veromuutokset vaikuttaisivat Suomen ja Viron väliseen hintaeroon 24 tölkin nelosolutpaketin kohdalla. Suomen alkoholiveron oletetaan nousevan 8,5 prosentilla kaikissa alkoholijuomaryhmissä.
Ero putoaisi tässä laskelmassa noin 36 eurosta 32 euroon.
Jos taas veromuutoksiin yhdistetään A-oluen ja vahvojen lonkeroiden myynnin salliminen päivittäistavarakaupassa, tämä laskisi näiden tuotteiden hintoja ja pudottaisi selvityksen mukaan maiden välisen hintaeron noin 14 euroon.