Sote harppasi eteenpäin
Viime viikolla julkistettiin paketti, joka koostuu 25 laista, joissa on tekstiä yhteensä 600 sivua ja pykäliä 590.
Kyseessä on sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen ja maakuntien perustamisen kokonaisuus eli tuttavallisemmin sote.
Lakiluonnokset ovat nyt kaiken kansan nähtävillä. Kesän aikana tehdään vielä tekninen laintarkistus ja käännöstyö jatkuu.
Näiden valmistuttua lait lähtevät elokuussa viralliselle kymmenen viikon lausuntokierrokselle.
Lait antavat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen rakenteille uudet perustat, jotta sosiaali- ja terveydenhuoltomme on kaikilta osin mahdollista uudistaa tälle vuosituhannelle.
Muutoksessa annetaan riittävästi liikkumavaraa siihen, että eri alueilla asiat voidaan tehdä siten, miten se on paikallisesti järkevintä.
Keskeistä muutoksen toteuttamisessa on sote-järjestäjien vahvistaminen. Se toteutetaan siirtämällä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisvastuu kunnilta maakunnille.
”Yksi isäntä, yksi kukkaro” varmistaa sen, että kokonaisvastuu ja palveluiden ohjaus ovat nykyistä tiukemmin yhdellä taholla.
Erilaisia sote-organisaatioita on nykyisten lähes 200:n sijaan jatkossa 18. Tehokkuutta, selkeyttä ja kykyä sovittaa yhteen erilaisia asioita saadaan huomattavasti lisää.
Yhteistyötä tehdään myös maakuntien välillä niissä asioissa, joissa se on tarpeen.
Toinen muutoksen ytimessä oleva asia on sosiaali- ja terveydenhuollon yhteensovittaminen.
Tämän niin sanotun palveluintegraation tavoitteena on saada ihmisille oikeaa hoitoa oikeaan aikaan ja panostaa varhaiseen puuttumiseen sekä ennaltaehkäisyyn.
Painopistettä voidaan tätä kautta siirtää kalliista erikoistason palveluista perustasolle.
Näin voidaan säästää kustannuksissa, vähentää ihmisten luukulta toiselle pompottelua ja parantaa elämänlaatua.
Myös valinnanvapauden jatkovalmistelu pykäliksi sai viime viikon ratkaisussa selkeät linjaukset.
Valinnanvapauteen luodaan uniikki, suomalainen malli, joka sopii meidän järjestelmäämme, ja jossa kustannukset eivät pääse karkaamaan.
Valinnanvapausmallin pitää tarjota myös pienten ja keskisuurten yritysten ja kolmannen sektorin toimijoille tosiasialliset mahdollisuudet tarjota sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita.
Siksi työkalupakettiin on kuuluttava suhteellisen pieniä palveluyksiköitä sekä joustavia palvelun hankkimisen välineitä, kuten palveluseteli tai henkilökohtainen budjetointi.
Nämä linjattiin nyt kuuluviksi valinnanvapausratkaisuun väestövastuulla toimivan sosiaali- ja terveyskeskuksen lisäksi, mitä selvityshenkilötyöryhmä aiemmin ehdotti.
Se, että tieto liikkuu, seuraa ajantasaisesti asiakasta ja on eri palveluntuottajien hyödynnettävissä, on yksi keskeisimmistä sote-muutoksen onnistumisen edellytyksistä – erityisesti lisääntyvän valinnanvapauden maailmassa.
Lakiin tuleekin vahva oikeudellinen perusta tiedon integraatiolle ja sille, että tietojärjestelmät ovat käytännössä yhteentoimivia.
On tärkeää käydä keskustelua nyt julki tulleesta esityksestä, sillä käsissä on tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollon tasa-arvoisen saatavuuden ja rahojen riittämisen kannalta erittäin tärkeä kokonaisuus.
Lausuntokierroksella on vielä mahdollisuus vaikuttaa lakipaketin yksityiskohtiin.
Kirjoittaja on perhe- ja peruspalveluministeri