Vehkaperä: Liikennekaari purkaa kehittämisen esteitä
Kansanedustaja, liikennevaliokunnan jäsen Mirja Vehkaperä (kesk.) kiittelee kannanotossaan keskiviikkona hyväksyttyä, henkilö- ja tavararaliikenten sääntelyä keventävää lakia liikenteen palveluista.
– Uudessa laissa kysymys on ihmisistä ja heidän tarvitsemistaan liikenteen palveluista, jotta ne entistäkin paremmin vastaisivat hinnaltaan, laadultaan ja saavutettavuudeltaan ihmisten tarpeita ja odotuksia, Vehkaperä tiivistää.
Hänen mukaansa nykyistä tilannetta ei voida kaikilta osin pitää tyydyttävänä: Palvelut näivettyvät, yksin tapahtuva autoilu kasvaa eikä valtiolla ja kunnilla ole rajattomasti mahdollisuuksia tukea joukkoliikennettä.
– Liikenne on suuren murroksen kynnyksellä, johon lainsäädännön pitää kyetä vastaamaan.
Asiakkaat haluavat nykyistä monipuolisempia liikenteen palveluja ja digitalisaatio avauaa uusia mahdollisuuksia.
– Uudistuksen ydin on siinä, että kehittämisen tieltä puretaan lainsäädännöllisiä esteitä. Jatkossa eri joukkoliikennemuodoilla on mahdollisuus ”keskustella” paremmin keskenään.
Esimerkiksi sillä, että samalla autolla voidaan kuljettaa ihmisiä, postia ja muutakin tavaraa eikä liikenteen palveluyrittäjäksi ryhtyminen ole enää yhtä rajoitettua, pystytään Vehkaperän mukaan turvaamaan vaikkapa maaseudun postinjakelu viisipäiväisenä. Se mahdollistaa osaltaan myös joukkoliikenteen palauttamista maaseudulle.
Suurin julkinen keskustelu on kohdistunut taksisääntelyn purkamiseen.
Vehkaperä korostaa, ettei se tarkoita palvelujen laadun heikentymistä, rikollisen toiminnan ryöstäytymistä tai maaseudun taksipalvelujen lakkaamista.
– Luotan vahvasti suomalaiseen työhön ja yrittäjyyteen, hän toteaa ja muistuttaa, että taksialalle pääsy on jatkossakin säänneltyä ja rikkomuksista seuraa sanktioita, viime kädessä taksiluvan peruuttaminen.
Tien päällä tapahtuva valvonta säilyy ennallaan ja ryöstöhinnoittelun estämiseksi uusi laki velvoittaa ilmoittamaan hinnan ennen matkan alkua.
Liikenteen turvallisuusvirastolla on toimivalta asettaa enimmäishinta, mikäli siihen ilmenee tarvetta.
– Kilpailu huolehtii siitä, että palvelu on laadukasta ja hinnat pysyvät kurissa. Mahdollisuudet harjoittaa harmaata taloutta eivät parane, Vehkaperä uskoo.
Hän toteaa kuitenkin, että suuriin uudistuksiin liittyy asioita, joiden vaikutuksia on seurattava.
– Eduskunta liitti lakiin lausumia, joiden nojalla valtioneuvoston tulee antaa eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle kirjallinen selvitys lain vaikutuksista ja mahdollisista muutostarpeista viimeistään vuoden 2018 loppuun mennessä.
Pidemmän aikavälin seurantaa ja vaikutuksia koskeva selvitys tulee antaa valiokunnalle viimeistään vuoden 2022 loppuun mennessä.