Takkula: Kitkarenkaiden jääpitomerkintä voisi säästää ihmishenkiä
Europarlamentaarikko Hannu Takkula (kesk.) kannattaa kitkarenkaiden jääpitomerkinnän käyttöönottoa Suomessa ja muissa pohjoisen alueen maissa.
Hän uskoo, että merkintä voisi parantaa liikenneturvallisuutta, lisätä kuluttajien saamaa tietoa renkaista ja tuoda merkittäviä säästöjä yhteiskunnalle.
Ehdotus jääpitomerkinnästä nousi esiin Ivalossa järjestyn Safer, Samrter and Greener Road Transport -seminaarin paneelissa.
Kitkarenkaille tarkoitettu jääpitomerkintä erottaisi pohjoismaisiin oloihin suunnitellut kitkarenkaat Keski-Euroopan talvioloihin valmistetuista kitkarenkaista. Merkki poltettaisiin renkaan kylkeen, josta se olisi helppo huomata.
– Tarve jääpitomerkinnälle kasvaa koko ajan, koska ihmiset ostavat yhä useammin kitkarenkaita kaikissa Pohjoismaissa, Takkula sanoo.
Rengastestien mukaan erot jarrutusmatkoissa pohjoismaisten ja keskieurooppalaisten kitkarenkaiden välillä ovat merkittävät.
Pohjoismaiset kitkarenkaat pysähtyvät 60 metrin päässä jarrutuksesta, kun jarrutus tehdään 50 kilometrin tuntivauhdissa. Keski-Euroopan kitkarenkaat pysähtyvät kuitenkin vasta 78 metrissä. 18 metrin erotus vastaa noin neljää autonmittaa.
Myös norjalainen kansanedustaja Siri Meling piti ideaa mielenkiintoisena.
– Norjassa käytetään paljon kitkarenkaita, minkä takia jääpitomerkinnän käyttöönottoa kannattaa ehdottomasti selvittää. Merkintä lisäisi selvästi kuluttajien saamaa informaatiota talvirenkaista, Meling sanoo.
VTT:n tekemän selvityksen mukaan merkintä toisi myös säästöjä. Käyttöönotosta aiheutuvat kulut saataisiin katettua vähentyneiden onnettomuuksien ansiosta jo merkinnän käyttöönottovuoden aikana.
Takkula uskoo, että jääpitomerkintä voitaisiin ottaa käyttöön Pohjoismaissa ilman EU:n mukaantuloa.