Analyysi: Löpö loppui – liikennehankkeessa haiskahti likainen poliittinen peli
Liikenneverkkohanke tuli tiensä päähän ennätysvauhdilla.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitteli siitä alustavan selvityksen viime viikon torstaina. Jo samana päivänä kokoomusjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo leukaili, ettei hän ymmärrä koko uudistuksen ideaa.
Perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini puolestaan ilmoitti viime viikonloppuna, etteivät Bernerin ajatukset liikenneväylien yhtiöittämisestä ja autoilijoiden seurannasta etene hallituksessa.
Hallituskumppanit antoivat ymmärtää, että ne olisivat keskustaministerin esityksestä yhtä tyrmistyneitä kuin osa kansalaisista.
Tosiasiassa viime keväänä hallituksen kehysriihessä oli yhdessä sovittu, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys, jossa Liikenneviraston väylien hoidon, kehittämisen ja ylläpidon tehtävät siirretään valtionyhtiöön, jonka rahoitus kertyy pääasiassa asiakasmaksuista.
Maanantaina liikenneverkkohankkeesta avattiin kansalaiskeskustelu Otakantaa.fi-palvelussa. Poliittisen tuen puute kaatoi koko hankkeen jo saman päivän iltana.
Neljän päivän mittainen farssi oli lyhyt verrattuna alkuperäiseen suunnitelmaan, jossa hankkeen edistämisestä olisi päätetty vasta hallituksen puoliväliriihessä huhtikuussa. Likaisen poliittisen pelin makua oli myös siinä, että liikenneverkkoyhtiöpaperit vuodettiin julkisuuteen jo päivää ennen tiedotustilaisuutta.
Mikä siis neuvoksi, jotta vastaavilta episodeilta vältytään?
Ajatuspaja e2:n johtaja Karina Jutila esittää Suomenmaan blogissaan , että maan hallitus toisi asiat julkisuuteen vasta viilattuina ja hallitusryhmien hyväksyminä. Näin toimittiin Matti Vanhasen hallituksissa.
Avoimuus ja vielä keskeneräisen hankkeen esitteleminen ei auttanut ainakaan tällä kertaa.
Alustavassa selvityksessä oli vielä valuvikoja, jotka pääsivät nyt kaiken kansan ihmeteltäviksi. Lisäksi pelkkä maininta paikannukseen perustuvasta kilometrimaksusta nosti ihmisten karvat pystyyn.
Avoimuus ja vielä keskeneräisen hankkeen esitteleminen ei auttanut ainakaan tällä kertaa.
Berneriä luonnehditaan poikkeuksellisen tarmokkaasti ja itsenäisesti työskenteleväksi ministeriksi. Hän uskoi vahvasti siihen, että yhtiömalli ratkaisisi teiden rahoituksen.
Liikennehanke henkilöityi vahvasti Berneriin, ja sitä pidettiin jo ministerin esityksenä eikä vasta alustavana selvityksenä.
Tämä on kovin tuttua reilun kolmen vuoden takaa. Jorma Ollilan työryhmä ehdotti silloin satelliittipaikannukseen perustuvaa kilometriveroa.
Tuolloinen liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) tyrmistyi nopeasta kielteisestä julkisuudesta.
– Voisi sanoa, että keskustelu on karannut aivan tyystin lapasesta. Työryhmä teki kaksi vuotta töitä, jätti vasta esityksensä, poliittinen käsittely on vielä kokonaan läpikäymättä eikä minkäänlaista arviota tai analyysia raportista ole tehty. Nyt tuntuu, että sitä kuitenkin käsitellään kuin se olisi ollut hallituksen tekemä esitys, Kyllönen tuskaili Ylen haastattelussa neljä päivää raportin julkistuksen jälkeen.
Bernerkin yritti turhaan korostaa, että nyt tehtyä luonnosta voi vielä parannella.
Paniikkinappulaa oli pakko painaa, kun autokauppaa uhkasi vuoden seisahtuminen. Toteutuessaan liikenneverkkohanke olisi poistanut autoveron vuoden 2018 alussa. Berner ja pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sopivat, että tästä täytyy luopua ja markkinahäiriö katkaista.
Poliittiset edellytyksetkin puuttuivat.
Hallituskumppanien toiminta oli kyseenalaista, mutta poliitikkona kokematon Berner ei itsekään ymmärtänyt turvata hallituksessa selustaansa riittävästi uudistusta ajaessaan.
Keskustalaiset suhtautuivat liikenneverkkohankkeeseen suhteellisen tyynesti.
Infra Oy:n perustaminen kuului keskustan politiikkalinjauksiin jo viime vaalikaudella. Liikenneverkkoyhtiö vei ajatuksen muutaman askeleen pitemmälle.
Ellei hanketta olisi keskeytetty, keskustan eduskuntaryhmä olisi puinut sitä ensi keskiviikkona heti istuntokauden alkaessa. Oletettavaa on, että kansanedustajat olisivat ryhtyneet kantamaan huolta omien alueidensa autoilijoiden kohtelusta.
Sipilän mukaan liikenneverkon kehittämistä mietitään seuraavaksi rauhassa hallituspuolueiden kesken.
Yle on jo reilun viikon ajan irvaillut Bernerille siitä, että hän olisi kutsunut liikennehankettaan suurimmaksi uudistukseksi sitten autojen keksimisen.
Tämäkin meni pieleen alusta alkaen. Berner itse asiassa tarkoitti sitä, että liikenteellä on edessään suurin mullistus sitten autojen keksimisen.
Älykäs liikenne valtaa tiet lähitulevaisuudessa, mutta sitä on vielä vaikea ymmärtää Suomessa, jonka teillä pörisee Euroopan vanhin autokanta.