Nuorten median käyttö on pirstaloitunutta
Nuorten mediamieltymykset ovat yksilöllisempiä kuin vanhempien ikäluokkien ja suuntautuvat usein verkkoon.
Tämä ilmenee Aalto-yliopistossa tarkastettavasta väitöstutkimuksesta.
Väitöksen mukaan vanhemmissa ikäluokissa suosituimmat mediat olivat usein Helsingin Sanomat, iltapäivälehtien verkkosivut tai Ylen uutiset.
Sitä vastoi lukiolaisilla ja nuorilla aikuisilla kiinnostus suuntautui esimerkiksi blogeihin, Youtube-kanaviin, ulkomaisiin keskustelu- ja uutissivustoihin sekä televisio-ohjelmiin.
– Siinä missä 45–55-vuotiaat Kotilieden tai Suomen Kuvalehden lukijat seuraavat säännöllisesti useita kymmeniä nimikkeitä, jopa yli sataa, nuorilla aikuisilla henkilökohtainen mediamaisema voi jäädä pariinkymmeneen nimikkeeseen, kertoo väittelijä Riitta Laine.
Vanhemmat tutkimukseen osallistujat kuitenkin varasivat aikaa tärkeimmille medioille ja karsivat vähemmän tärkeitä.