Lehti-ilmoituksia, ihmisten tapaamista vai somemainontaa? – Pohjoiskarjalaiset ehdokkaat paljastavat kampanjatyylinsä
Pohjois-Karjalan piirissä on 425 keskustalaista ehdokasta, joista 265 on miehiä ja 160 naisia. Ehdokkaista puolet on uusia.
Suomenmaa kyseli piirikokoukseen saapuneilta ehdokkailta, millainen vaalikampanja kullakin on meneillään.
Kirsti Hiltunen, Outokumpu.
Hiltunen on ollut kerran aiemmin ehdolla, muistelee olleensa kolme kautta sitten.
– Minulla on matalan profiilin kampanja. Pyrin olemaan aina paikalla Outokummun keskustan vaalituvalla, joka on avoinna kahdesti viikossa.
– Osallistun kunnallisjärjestön vaalitapahtumiin sekä ehdokkaana että talkoolaisena. Omaa lehti-ilmoittelua en ole vielä ajatellut.
– En ole normaalisti somessa, joten en tee siellä vaalityötä. Pidän itseäni niiden kuntalaisten ehdokkaana, jotka elävät ilman somea. Kun vertaan aiempaan vaalikampanjointiin, missä olin silloin mukana, niin some -hössätys on uutta ja jopa hermostuttavaa sekä repivää. Neljä vuotta sitten olin kunnallisjärjestön sihteerinä kuntavaalivuonna, eikä somesta silloin oikeastaan puhuttu mitään.
Ilkka Hiltunen, Outokumpu.
Hiltunen on ensimmäistä kertaa ehdokkaana.
– Olen mukana lähes kaikissa tilaisuuksissa, mitä järjestetään, niitä riittää kolme viikossa. Omia tilaisuuksia en pysty järjestämään, koska ei ole aikaa.
– Laitan lehti-ilmoituksia, kaikki äänestäjät eivät liiku kentällä. Valtuustoon pääsee 50 äänellä ja uskon saavuttavani sen.
– Somen puolella olen lähinnä Facebookissa, olen mukana parilla keskustan sivulla. Jotkut äänestävät vaikka pelkästään Facebookin perusteella, mutta itse tykkään, että kaikkein tärkeintä on kohdata ihmisiä kasvokkain.
Juha Mustonen, Joensuu.
Mustonen oli viime kuntavaaleissa ensimmäisen kerran ehdolla ja meni läpi keskustan ääniharavana. Oli ehdolla viime eduskuntavaaleissa.
– Panen lehtimainontaan rahaa 1000-1500 euroa. En ehdi työkiireiden takia kaikkiin tilaisuuksiin enkä usko, että oma mainosesitteellä taas olisi vaikutusta
– Eduskuntavaaleissa alue oli valtava, kun oli Savo-Karjalan piiri. Näissä kuntavaaleissa keskityn Joensuuhun, jossa on 75 000 asukasta, ”siirtokunnissa” pidettäviin tilaisuuksiin en osallistu.
– Luulen, että some on yleisesti aika tärkeä, mutta ainakin itselläni suurin osa Facebook-kavereista on jo valmiiksi poliittisesti aktiivisia. Mutta pystyy siellä aika edullisesti mainostamaan.
Katja Kolehmainen, Joensuu.
Kolehmainen oli ehdolla 2000 ja 2012 kuntavaaleissa.
– Olen mukana oman paikallisyhdistyksen esitteissä ja mainoksissa. En tee omia esitteitä tai laita mainoksia. Meininki vaaliteltoilla ei ole muuttunut miksikään vuodesta 2002
– En ole Facebookissa henkilökohtaisella tilillä, mutta olen mukana piirin ja kunnallisjärjestön sivuilla. En itse asiassa halua tehdä vaalisivuja, sillä yhteisten asioiden hoitaminen on läsnä joka päivä, viikko ja kuukausi.
– Twitterissä minulla on tili, mutta siellä twiittaan ajankohtaisista asioista ja työhöni liittyvistä jutuista, kampanjani on siis maltillinen.
Uutista korjattu 20.3. klo 11.41. Katja Kolehmainen oli ehdolla vuoden 2000 kuntavaaleissa. Vuonna 2002 ei ollut kuntavaaleja.