LVM: Vähän ajavan kannattaisi valita kilometrimaksu ja pakollinen paikannus
Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) esimerkkilaskelmissa vähän ajavien kannattaisi tulevaisuudessa valita kilometripohjainen hinnoittelu. Sen valitseminen vaatisi ajoneuvon paikantamisen.
Liikenneverkon rahoittamiseksi kerättäisiin ministeriön esityksen mukaan ensi vuoden alusta alkaen tien käyttäjiltä aikaan perustuvia maksuja, jotka eivät vaatisi paikannusta. Maksut voisivat olla esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksuja.
Myöhemmin käyttäjät voisivat valita joko aikaan tai kilometreihin perustuvia maksuja. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ei halunnut tarkkaan arvioida, koska kilometriperusteisia maksuja pystyttäisiin keräämään. Bernerin mukaan valinta on kuitenkin täysin vapaaehtoinen.
– Jos valitsee aikaan perustuvan rajattoman käytön, voi ajaa enemmän tai vähemmän. Mitä enemmän ajaa, sillä saattaa olla myös hyviä vaikutuksia, Berner sanoo.
Hänen mukaansa erot ovat suhteellisen pienet ja jokainen tekee omat ratkaisunsa.
– Käytännössä eri palvelut ja palvelukokonaisuudet syntyvät palveluoperaattorien palvelukokonaisuuksien kautta, Berner sanoo.
Ministeriön omassa esimerkissä viime vuoden Ford Fiestalla 12 000 kilometriä vuodessa ajavan ihmisen kannattaisi valita kilometriperusteinen maksu. Hän hyötyisi veroissa ja maksuissa laskettuna noin 140 euroa vuodessa nykytilanteeseen verrattuna. Jos hän valitsisi aikaan perustuvan maksun, hän hyötyisi noin 48 euroa.
Vielä vähemmän ajaville kilometripohjainen maksu olisi vielä kannattavampi kiinteään maksuun verrattuna.
Liikenne- ja viestintäministeriö esitteli tänään suunnitelmaansa, jonka mukaan Suomeen perustettaisiin valtion erityistehtäväyhtiö hallinnoimaan valtion tieverkkoa. Yhtiö rahoittaisi toimintansa omalla tulorahoituksella eli liikenneverkon käytöstä kerättävillä maksuilla sekä maltillisella lainanotolla.