Kuilu tyttöjen ja poikien osaamisen välillä syventynyt
Tiistaina julkistettu Pisa 2015 -tutkimus antaa kaksijakoisen viestin suomalaisnuorten osaamisen tasosta, sanoo opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.)
Sijoituksellisesti Suomi on edelleen maiden kärkijoukossa luonnontieteissä, matematiikassa ja lukutaidossa. Sijoitukset eivät kuitenkaan ole koko totuus.
– Oppimistulokset ovat hyviä, mutta toisaalta tutkimus osoittaa, että tuloksissa on laskua. Minua huolettavat sosioekonomisen taustan vaikutus oppimistuloksiin, sukupuolten tasa-arvo, erityisesti poikien asema sekä alueelliset erot, sanoo Grahn-Laasonen.
Ministeri viittaa alueellisiin eroihin, jotka ovat kasvaneet pääkaupunkiseudun ja muun maan koulujen välillä. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun oppilaat menestyivät selvästi muun maan oppilaita paremmin niin matematiikassa, lukutaidossa ja luonnontieteissä. Heikoimmin menestyivät Länsi- ja Itä-Suomen oppilaat.
– Oleellista on huolehtia siitä, että kaikkialla on riittävät taloudelliset edellytykset laadukkaan koulutuksen järjestämiseen, Grahn-Laasonen sanoo.
Suomalaisoppilaiden menestykseen vaikuttaa myös entistä enemmän kotitausta, kuten vanhempien koulutus, ammatti ja varallisuus. Muissa maissa vaikutus on pysynyt ennallaan.
Tutkimuksessa käy ilmi, että kuilu poikien ja tyttöjen osaamisen välillä on kasvanut entisestään. Luonnontieteiden osalta ero on Suomessa OECD-maiden suurin. Luonnontieteitä painottaneesta tutkimuksesta käy ilmi, että luonnontieteissä huonosti menestyvien poikien osuus on kasvanut ja huipputuloksia saavien määrä on laskenut.
– Luonnontieteitä heikosti osaavien suomalaisnuorten osuus on lähes kolminkertaistunut ja huippuosaajien määrä on vähentynyt liki kolmanneksella, sanoo tutkija Jouni Vettenranta Jyväskylän yliopistosta.
Tyttöjen välisessä vertailussa suomalaistytöt olivat luonnontieteissä toisia heti Singaporen tyttöjen jälkeen ja lukutaidossa tytöt olivat kärkisijalla. Tytöt menestyivät poikia paremmin myös matematiikassa. Suomi olikin ainoa maa, jossa erinomaisesti osaavista oppilaista enemmistö oli tyttöjä.
– Tyttöjen suhteen ei kannata olla huolissaan, Vettenranta jatkaa.
Opettajien ammattijärjestö OAJ on huolissaan etenkin heikkojen oppilaiden lisääntymisestä ja erinomaisesti menestyvien vähenemisestä. Pisa-tutkimuksen tulokset ovat muihin maihin verrattuina hyvät, mutta Suomen Pisa-historian heikoimmat.
OAJ:n puheenjohtajan Olli Luukkaisen mukaan sekä heikot oppilaat että parhaiten menestyvät tarvitsisivat enemmän tukea. Tuen mahdollisuuksia on heikentänyt muun muassa se, että ryhmäkoot ovat monessa kunnassa suurentuneet.
Lisätietoja Pisa 2015 -tutkimuksesta opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilla.