VR:n uusi toimitusjohtaja Rolf Jansson: "Huolehdin siitä, että muutos jatkuu"
VR:n uusi toimitusjohtaja Rolf Jansson pitää yhtiön nykyistä toimintaympäristöä mielenkiintoisena.
Hänen mielestään yhtiö on tehnyt oikeita asioita viime vuosien aikana, kun kilpailu matkustajaliikenteessä on kiristynyt.
– Kaikki lähtee siitä, että saadaan lisää matkustajia juniin. Siinä olemme onnistuneet muokkaamalla hinnoittelua ja parantamalla suunnittelua niin, että kysyntä ja tarjonta kohtaavat, aiemmin logistiikasta vastaavan VR Transpointin johtajana toiminut Jansson sanoo.
Jansson mainitsee esimerkkeinä asiakkaiden paremmasta palvelemisesta nopeammat junat ja bussiliikenteen kautta tehtävän yhteistyön.
Yhtiö kertoi keskiviikkona lisäävänsä vuoroja ja pysähdyksiä erityisesti Länsi-Suomessa.
VR:n matkustajamäärät ovat kuluvan vuoden aikana nousseet.
Toisaalta ensimmäisen vuosipuolikkaan liikevaihto oli laskussa, mikä johtui junalippujen hinnan laskusta.
Yhtiö pyrkii Janssonin mukaansa tarjoamaan kokonaisratkaisuja.
– Tulevaisuudessa ei riitä se, että ratkaistaan siirtyminen pisteestä a pisteeseen b, vaan pitää pohtia ratkaisuja sekä kuluttajille että bisnesasiakkaille.
– Logistiikassa pohditaan koko ketjua: ei pelkästään kuljetusta, vaan myös varastointia, lastausta, purkua ja satamaoperointia.
Vuonna 1969 syntynyt Jansson seuraa tehtävässä Mikael Aroa, joka toimii marraskuun loppuun asti VR:n hallituksen erityistehtävissä.
Aro on aiemmin ilmoittanut siirtyvänsä sijoitusyhtiö Tritoniin.
Jansson aikoo toimitusjohtajana jatkaa samaa muutosohjelmaa, jonka Aro aloitti.
– Minun tehtäväni on huolehtia siitä, että muutoksesta tulee jatkuvaa.
Diplomi-insinööri ja kauppatieteiden maisteri Jansson on työskennellyt aiemmin Nordeassa ja konsulttiyhtiö Booz Allen Hamiltonissa.