Miksi MTK ei kannusta tuottajia lisäämään luomua?
Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliitto MTK moitti tiistaina kauppaketju Lidlin ilmoitusta luopua virikehäkkimunista markkinointitempuksi, minkä jälkeen aiheesta nousi vilkas keskustelu.
MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi kommentoi STT:lle, että liitto seisoo tiedotteen kannan takana.
Toiminnanjohtaja Antti Sahi, miksi MTK puuttui juuri Lidlin toimintaan, vaikka muilla kauppaketjuilla on omia rajoituksiaan? Esimerkiksi tavarataloketju Stockmann on linjannut myyvänsä vain luomu- tai vapaiden kanojen munia.
– Se on ymmärrettävä erikoistuotteena, mitä se siellä enemmän on. Onhan Euroopassa useitakin maita, joissa on menty tilanteeseen, että kauppiaat eivät halua ottaa vastaan tiettyjä tuotantomenetelmiä. Päätösvalta pitäisi kuitenkin olla kuluttajalla, koska kaikki Suomessa tuotetut kananmunat ovat varmasti turvallisia ja eläinten hyvinvoinnista on huolehdittu.
MTK on tietysti tuottajien asialla. Entä jos vaikuttaa siltä, että kuluttajat haluavat yhä enemmän luomutuotteita? Miksei MTK kannusta tuottajia samaan suuntaan?
– Tuottajien kannattaa tuottaa sitä, mistä on kysyntää. Puhutaan, että luomu kasvaa paljon, mutta volyymit ovat vielä pieniä verrattuna kokonaistuotantoon. Kananmunien kohdalla puhutaan noin viidestä prosentista. Jos vuosien saatossa todella käy niin, että luomumuna on ainoa, joka kelpaa, totta kai tuottajien kannattaa silloin keskittyä niiden tuotantoon. Tällä hetkellä virikehäkkimunat taitavat kattaa noin 60 prosenttia myytävistä munista.