VR:n myllerryksiä johtanut Mikael Aro lähtee
VR:ää monessa myrskyssä luotsannut johtaja jättää laivan.
Toimitusjohtaja Mikael Aron irtisanoutumisesta kerrottiin maanantaina, mutta hänen uudesta työpaikastaan ei vielä tihkunut tietoa.
Hän kertoi siirtyvänsä kansainväliseen yhtiöön, muttei paljastanut enempää.
– Ei tässä pestissä eläkeikään asti olla. Tulin muuttamaan yhtiötä. Muutosohjelma on nyt valmis, ja sekä VR:n matkustajamäärät että logistiikka ovat kasvussa, Aro, 50, sanoi.
Lähdössä ei ollut minkäänlaista dramatiikkaa eikä se ollut edes suuri yllätys, kertoi VR Groupin hallituksen puheenjohtaja Hannu Syrjänen.
– Olisin erittäin mielellään Mikael Aron pitänyt toimitusjohtajana, Syrjänen sanoi.
Aiempaa työkokemusta Arolla on muun muassa panimoalalta Carlsberg-konsernista.
Aro tuli yhtiöön vuonna 2009 ja on työstänyt yhtiöstä sellaista, joka pärjäisi myös ilman monopoliasemaansa rautateiden henkilöliikenteessä.
Piikkinä VR:n lihassa ovat olleet halpabussiyhtiöt, jotka ovat houkutelleet junamatkustajia linja-autoihin.
Aron johdolla VR on tehnyt isoja kalustohankintoja, digitalisoinut lipunmyyntiä ja istuttanut toistuvasti henkilöstöä yt-neuvottelupöydissä.
Viimeisin tempaus oli laskea junalippujen hintoja roimasti.
– Yhtiö on kehittynyt hirveästi, Aro kehaisi.
Uuden toimitusjohtajan haku on vielä alkutekijöissään, kertoo hallituksen puheenjohtaja Syrjänen.
Unelmakandidaatin tarkkoja taitoja ja ominaisuuksia ei ole vielä määritelty.
– Tähän haetaan hyvin kokenutta ammattijohtajaa, hän tiivistää. Uusi toimitusjohtaja voisi olla tehtävässään ensi vuoden puolella, Syrjänen laskeskelee.
Uuden johtajan pitää joka tapauksessa olla valmis laittamaan jo tehdyt suunnitelmat paperikoriin.
Nykyhallitus esitti jo syksyllä, että VR:n yksinoikeutta rautateiden henkilöliikenteessä kavennettaisiin jo tämän hallituskauden aikana.
Määrä olisi kilpailuttaa reitit, joita VR jättää liikennöimättä hallituksen säästöjen takia, pääministeri Juha Sipilä (kesk.) sanoi lokakuussa.
VR:n nykysopimus määrittelee monopolin kestävän vuoteen 2024. Nyt siis kilpailijoita raiteille voi ilmestyä aiemminkin.
Liikennepolitiikassa muitakin yllätyksiä voi tulla. Esimerkiksi keväällä huhuiltiin, että hallitus haluaisi pilkkoa VR:n ja siirtää kaluston erilliseen yhtiöön.
Tästä ei kuitenkaan ole saatu mitään varmaa tietoa.
– Täytyy olla valmis joustamaan, jos tulee suuria muutoksia niin kuin tässä matkalla varmasti tulee, Syrjänen kuvaili uuden johtajan ominaisuuksia.
Uusi johtaja saa kuitenkin johdettavakseen parempikuntoisen rautatieyhtiön kuin Aro aikanaan, Syrjänen arvioi.
– Jos mitataan sillä, miten hyvin VR pystyy pärjäämään tulevassa kilpailussa, lähtökohdat ovat paremmat kuin aikaisemmin.