Ulkomaanbisnesten vahva vire pönkitti Almaa
Alma Media pärjäsi viime vuonna hyvin media-alan karuissa nykyoloissa. Ulkomaanbisnekset pönkittivät huomattavasti yhtiön tulosta.
– Almalle viime vuosi oli hyvä, joskin kaksijakoinen. Erityisesti ulkomaanliiketoiminta kehittyi erinomaisesti, erittäin hyvällä liikevaihdon kasvulla ja erinomaisella kannattavuudella, sanoi toimitusjohtaja Kai Telanne esitellessään tuloslukuja.
Vaikka mediamarkkinoilla ei auringonpaistetta ole näköpiirissä, Talentum-kaupan vauhdittamana Alma Media arvioi tämän vuoden liikevaihtonsa ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä kasvavan viime vuodesta.
Alman viime vuoden luvuissa näkyvät selvästi Suomen talouden alakulo ja ankeana pysyvä mainosmarkkina.
Alma Media onnistui kuitenkin petraamaan liikevoittoaan ilman kertaeriä sekä vuoden viimeisellä neljänneksellä että koko vuonna. Loka-joulukuussa yhtiön liikevoitto ilman kertaeriä kasvoi reiluun seitsemään miljoonaan euroon. Koko vuodelta Alma teki liikevoittoa ilman kertaluonteisia eriä reilut 23 miljoonaa euroa.
Mediakulutuksen painopiste siirtyy nopeasti digitaalisiin kanaviin, etenkin mobiiliin. Alma Median digitaalisen liiketoiminnan liikevaihto rikkoi viime vuonna jo 100 miljoonan euron rajan, ja se toi reilut 35 prosenttia liikevaihdosta.
Alma Media viritti viime vuonna liiketoimintaansa niin kulukuureilla kuin mittavilla rakennemuutoksilla.
Alma Median Talousmedia ja yrityspalvelut -yksikön ja Talentumin yhdistymisestä syntyy Alma Talent.
Talentum julkisti perjantaina viime vuoden tuloslukunsa viimeistä kertaa itsenäisenä yhtiönä. Vaikka liikevaihto laski hienoisesti, Talentum onnistui viime vuonna nostamaan liikevoittonsa ilman kertaeriä yli viiteen miljoonaan euroon.
Talentumin Suomen lehtiliiketoiminta porskutti vahvasti. Sen sijaan Ruotsin lehtiliiketoiminnassa vuosi oli vaikea.
Alma Media on STT:n toiseksi suurin omistaja.